Deel 5: Foute producten

De Japanse elektronicagigant Sony begon onlangs aan de grootste terugroepactie ooit. Vrijwel elke leverancier heeft wel eens te maken met fouten in producten. Maar soms zijn, zoals bij Sony, de gevolgen hiervan niet meer te overzien.
‘Dit was een grove fout’, zo stond te lezen in de persmededeling die internetbedrijf AOL deze zomer uitstuurde. Het bedrijf maakte onlangs 21 miljoen zoekresultaten van 658.000 gebruikers per ongeluk openbaar met een storm van verontwaardiging tot gevolg. Al was het niet de eerste keer dat internetbedrijven de privacy van hun klanten in het gedrang brachten. Ook het online advertentiebedrijf DoubleClick lag tijdlang onder vuur wegens schending van de privacy.
Fouten in producten zijn van alle tijden. Softwareproducten komen om de haverklap met patches om beveiligingsgaten of andere tekortkomingen weg te werken. Maar programmafouten kunnen ver reiken. Zo moest Segway, producent van het gelijknamige eenpersoonstransportmiddel, alle verkochte modellen wegens een softwarefout terugroepen.
Door een plotse omkering van de rijrichting konden bestuurders ten val worden gebracht. Een paar jaar eerder moesten ook al wagentjes worden teruggeroepen. De Segway was lange tijd een hit op internet. Maar met amper 25.000 verkochte exemplaren wereldwijd, zo blijkt nu, kunnen de initiatiefnemers moeilijk van een groot succes spreken. De grootschalige terugroepactie zou wel eens de doodsteek kunnen worden voor het hippe rijtuig.
Batterij
De laatste weken zijn het met name harde tijden voor laptopfabrikanten, en meer bepaald voor elektronicafabrikant Sony die er de omstreden batterijen voor ontwierp. Eerst moesten Dell en Apple miljoenen van hun batterijen terughalen omdat deze spontaan in brand zouden kunnen vliegen.
Spoedig daarop moest echter ook Toshiba toestellen met Sony-batterijen terugroepen. Toen onlangs op een vliegveld van Los Angeles een notebook in brand vloog, ging de beschuldigende vinger al snel richting Sony. De batterijperikelen draaiden voor de fabrikant uiteindelijk uit op één gigantische horror story. Uiteindelijk besloot de fabrikant om alle computerproducenten die de lithium-ion batterijen gebruiken, te contacteren.
Indien ze dat willen, kunnen ze op kosten van Sony hun draagbare computers terugroepen en de batterijen vervangen. Meteen de grootste terugroepactie ooit. De omruiloperaties die Sony op het getouw zette, werden ingeschat op 135 tot 200 miljoen euro, maar dat bedrag zal ongetwijfeld oplopen.
Het verhaal doet een beetje denken aan de lijdensweg van chipfabrikant Intel. Bijna 5 miljoen stuks waren er midden jaren negentig al over de toonbank gegaan, toen bleek dat de nieuwe Pentium-processor rekenfouten maakte. Bepaalde deeloperaties leverden een resultaat op dat, met een foutmarge van 0,006 procent, licht afweek van het goede antwoord. Ondanks het feit dat maar weinig gebruikers de bug hadden gemerkt, hield fabrikant Intel er een enorme kater aan over. Uiteindelijk kon iedereen, die dat wilde, zijn computerchips laten vervangen. De bug kostte Intel honderden miljoenen dollars en nog veel meer aan gezichtsverlies.














