Nieuws

Naar Europese zoekmachine op driekoppig monster

 

Met het engagement van dertien Europese partners en de Europese Commissie in het Noorse zoekmachineproject Pharos, heeft Europa drie zoekmachines in de pijplijn: Quaero, Theseus en nu ook Pharos. Quaero, het Frans-Duits project voor multimedia-zoektechnologie, raakte eerder niet van grond. Daarop besloot de Duitse regering zich uit het project terug te trekken en zich volledig te concentreren op een derde project, Theseus. Dat streeft naar een zoekmachine op basis van semantiek, de betekenis van teksten.

Pharos, wat staat voor ‘Platform for search of audiovisual resources across online spaces’, wil een zoekmachine voor audiovisuele informatie maken. Het van oorsprong Noorse project wordt ondersteund door dertien partners uit negen landen, waaronder zowel universiteiten als bedrijven. Naast private steun, kreeg het Pharos-project eind 2006 ook 8,5 miljoen euro van de Europese Commissie. Maar een project kan niet voor eeuwig leven van overheidssteun, volgens Mike Davies, senior analist bij OVUM: “Op een gegeven moment moet de zoekmachine geld binnenhalen. Als de overheid een dikke vinger achter het project houdt, kunnen nationale motieven de innovatie tegenhouden. De overheid werkt hier als incubator, maar het project moet zelf wel voor een constante inkomstenstroom zorgen.”

Doordat Pharos zich concentreert op multimedia, zoals foto’s en video’s, positioneert het zich als rechtstreekse concurrent voor het Frans-Duitse Quaero. Dat project liet zich omschrijven als een Europese Google-concurrent. Maar de Duitse regering vond het zinloos Google op zijn eigen terrein te bestrijden en trok zich terug. Het project, dat oorspronkelijk 250 miljoen euro zou kosten op 5 jaar, kan nu enkel bogen op steun van het Franse agentschap van industriële innovatie, zo’n 90 miljoen euro per jaar. De Duitsers geven Quaero op voor een eigen zoekmachineproject: Theseus. Dat wordt een zoekmachine die gebruik maakt van semantiek, de analyse van tekstbetekenis.

Europese zoekmachine niet nodig
Eigenlijk is het niet nodig om een Europese zoekmachine te hebben, vindt Mike Davies, senior analist bij OVUM: “Maar het is wel leuk als alle standaardinstellingen in kilometer en euro staan.” Volgens hem moet een nieuwe zoekmachine iets anders bieden dan wat er al beschikbaar is. “Zo stelde de Wikipedia-sticher Jimmy Wales een zoekmachine voor die door mensen gemaakt wordt, niet door computeralgoritmes. De Duitsers hadden dus gelijk om Quaero te verlaten en met een semantische zoekmachine te beginnen. Zoiets biedt een meerwaarde”

De projecten Pharos en Quaero zijn niet echt innovatief, volgens Davies. Er bestaat al een zoekmachine voor films: Blinkx.com. Dan is er nog het probleem dat een multimediazoekmachine die beelden analyseert en benoemt, niet altijd werkt: “Een pornofoto met een kruis in de achtergrond, kan zo verkeerdelijk getagged worden als ‘christelijk’.”

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals