Nieuws

Microsoft en Nortel verhogen strijd om unified communications

 

Een half jaar na de bekendmaking van de alliantie tussen Nortel en Microsoft inzake unified communications stelden beide bedrijven, onlangs in New York, een gezamenlijke road map voor. In België hebben voorlopig nog geen bedrijven toegehapt. ‘Maar er zijn verscheidene gesprekken aan de gang’, vertelt Frederic Hoyer van Nortel Benelux, ‘en we verwachten dan ook dit jaar nog enkele deals af te sluiten.’

De Innovative Communications Alliance tussen softwaregigant Microsoft en Nortel, een van de grootste fabrikanten van telecommunicatie-infrastructuur, wil naast de integratie van de telecommunicatietechnologie van Nortel met Microsoft Office-software ook nieuwe producten ontwikkelen. Zo klonk het althans een half jaar geleden, bij de start van dit pact tussen beide bedrijven. Een overeenkomst die beide bedrijven tientallen miljoenen dollars zou opleveren. Maar kon de alliantie, zes maand later, ook al Belgische bedrijven overtuigen? ‘Voorlopig zijn er nog geen contracten getekend’, vertelt Frederic Hoyer van Nortel Benelux aan de telefoon. Het unified communications-model integreert de Communication Server 1000 van Nortel met de Live Communications Server (LCS) van Microsoft. ‘Het bijzondere aan deze oplossing is de rechtstreekse communicatie tussen onze IPBX en het LCS-platform van Microsoft dat gebaseerd is op SIP. Er zit, met andere woorden, geen middleware tussen.’ Prijzen wou Hoyer niet kwijt.

Bij de voorstelling van de road map 2008 in New York kondigden de CEO’s van Microsoft en Nortel, Steve Ballmer en Mike Zafirovski, ook enkele nieuwe toepassingen aan. In het vierde kwartaal van dit jaar komt er een integratie van Nortels multimedia conferencing-product met Microsoft Office Communicator 2007. Hierdoor zal een gebruiker via Outlook kunnen controleren wanneer iemand online is. Waarna, in plaats van een e-mail te sturen, net zo goed via instant messaging of via videoconferentie een gesprek kan worden opgezet. De alliantie mikt met haar unified communications-oplossingen vooral op grote bedrijven met veel satellietkantoren of mobiele werknemers.

Hoewel Steve Ballmer tijdens de persvoorstelling in New York, waarvan de webcast online terug te vinden is, benadrukte dat de gezamenlijke road map een ‘significante mijlpaal’ is voor de Innovative Communications Alliance, zorgt Ovum-analist Peter Hall voor enige nuance. ‘Eigenlijk staat unified communications nog altijd in haar kinderschoenen, ook al zijn verschillende spelers, zoals Cisco, hier al enkele jaren mee bezig.’ Hall gelooft dat het zeker nog twee à drie jaren duurt vooraleer er echt sprake zal zijn van een naadloze overgang tussen de verschillende communicatiesystemen, zoals voicemail, Instant Messaging of videoconferencing. ‘Al zijn er vandaag natuurlijk wel al zinvolle integraties gebeurd, zoals de mogelijkheid om vanuit Outlook een telefoongesprek op te starten. Toch blijft er nog een hele weg te gaan alvorens we volstrekt naadloos van de ene applicatie naar de andere kunnen overschakelen.’

Volgens Hall moet de voorstelling van de road map vooral gezien worden als het belang dat Microsoft en Nortel aan hun unified communications-oplossing hechten. ‘Het feit dat beide CEO’s de hele voorstelling volpraatten, in plaats van hun product managers in de wei te sturen, vond ik frappant.’ Maar Hall ziet in de alliantie ook een moeilijke evenwichtsoefening voor Microsoft. ‘Ballmer zou zichzelf in de voet schieten, mochten hij door de alliantie met Nortel andere belangrijke spelers, zoals Cisco, Avaya en Alcatel, over het hoofd zien.’ Wat dan ook niet zal gebeuren, gelooft Hall. ‘Het grootste verschil met de Nortel-oplossing wordt daarom wellicht de usability, die dankzij die nauwe R&D-samenwerking wellicht net iets afgelikter zal zijn.’

Of Belgische bedrijven dit jaar zullen overschakelen naar een unified communications-oplossing valt te betwijfelen. ‘Uiteraard is iedereen ervan overtuigd dat we evolueren naar een geïntegreerd communicatiemodel’, bevestigt Daniëlle Jacobs, directrice van Beltug, de belangenvereniging van zakelijke telecomgebruikers. ‘Maar daarvoor is het nu nog veel te vroeg. Vergelijk het met het VoIP-verhaal, dat ook veel minder snel dan wat sommigen voorspelden, doorgebroken is.’

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals