Creatief met rekruteren

Met enkele aankondigingen op jobsites kom je er niet meer. Die middelen zijn naar het prehistorische tijdperk verbannen voor bedrijven die in de smaak wil vallen bij de jonge pas afgestudeerden. En die starters, waarvan sinds de crisis vier jaar geleden steeds minder zich in IT-studies storten, zijn erg gegeerd in een industrie die terug veel vacatures heeft. Er zijn verschillende manieren om ze aan de haak te slaan.
Jongeren verleiden met min of meer ‘alternatieve’ middelen groeit gestaag, zo blijkt. Accenture lanceert zijn eerste ‘breakfast sessions’ (over loopbanen in het SAP-domein) en is van plan om ‘awareness’ te bouwen door kleine, nog onbekende acties, gericht op de studenten van het voorlaatste jaar. Het bedrijf zal bovendien de deelnemers van zijn jaarlijkse ‘business game’ integreren in het rekruteringsproces.
Cap Gemini denkt er dan weer over om zich tot stagiaires te wenden. Misschien zijn het ideeën voor Microsoft Belux en Fujitsu Luxemburg, die meedelen dat starters een belangrijk deel uitmaken van hun rekruteringsprioriteiten voor 2007? Accenture zal tussen november 2006 en augustus 2007 zo’n 230 jongeren aanwerven.
Volgens Barbara d’ Hondt, graduate recruiting & sourcing leads, wordt, zoals andere jaren, minstens de helft aangeworven dankzij één van de evenementen die haar departement organiseert: een tiental jaarlijkse ‘meet & eat’ bijeenkomsten, rekruteringsdagen (een honderdtal studenten van ‘goede’ sectoren, die zich op een mini-site inschrijven, kunnen een contract krijgen na afloop van één dag, in plaats van het klassieke proces van drie weken te volgen) of het summer event, gelanceerd de afgelopen zomer. ‘Dat is zeer efficiënt gebleken,’ vertelt Barbara d’Hondt, ‘omdat aan de HR-presentatie en die van de directeur-generaal getuigenissen over projecten werden toegevoegd, waarbij een manager en zijn adviseurs hun rollen uitlegden. Het is niet altijd vanzelfsprekend om uit te leggen wat een adviseur nu concreet doet. Zo’n getuigenis is één manier om dat aan te pakken’.
Paul Verbrugge, vice-president human resources bij Cap Gemini, deelt mee dat ongeveer 40% van de vijftig jonge consultants die het bedrijf dit jaar in dienst nam, gesolliciteerd hadden naar aanleiding van een aankondiging, terwijl 20% en 40% respectievelijk direct en indirect ten gevolge van een evenement werden gerekruteerd. ‘Om op te vallen, moeten we onze eigen waarde kunnen uitleggen en controleren of onze bedrijfscultuur overeenkomt met de persoonlijkheid van de studenten. Dat zijn dingen waarvoor men geen tijd heeft bij klassieke informatiesessies of jobbeurzen’, legt hij uit.
ROND EEN TAFEL
Bij Accenture organiseert men, naast presentaties bij job days en de standjes op job fairs, eens per jaar een tiental ‘meet & eat’ sessies met telkens een tiental studenten afkomstig van specifi eke afdelingen. ‘Pas als men echt persoonlijk contact heeft en in kleine groep kan discussiëren en antwoorden op directe vragen, zijn de resultaten het best. Die sessies vragen heel wat van het budget en de beschikbaarheid van de medewerkers en kunnen dus niet te vaak georganiseerd worden,’ merkt Barbara d’Hondt op.
Een vergelijkbaar modelproject, ‘Discussion & Dinner’, is bij Cap Gemini ontstaan. Het bedrijf nodigt daarvoor, een keer in Gent en een keer in Leuven, studenten van het laatste jaar in bepaalde richtingen uit om bij een etentje te komen discussiëren. Zonder daarbij een lijst van de bollebozen te vragen, want ‘de beste student is niet noodzakelijk de beste adviseur, de schoolresultaten zeggen bijvoorbeeld niets over de communicatiecapaciteiten.’
Per stad komt er een dertigtal studenten op af die, tussen de uiteenzettingen en antwoorden op veelgestelde vragen door, met een allegaartje van medewerkers kunnen spreken. Vaak zijn dat oud-studenten van dezelfde universiteit, die zelf ooit aan de andere kant van de tafel zaten. ‘Het zijn geëngageerde young professionals van het vorige jaar, die voor opvolging zorgen, samen met senior consultants met vier tot vijf jaar ervaring, senior managers en ikzelf,’ beschrijft Paul Verbruggen.
Het concept zal dit jaar worden uitgebreid, omdat het zo’n succes heeft: naast het dozijn rechtstreekse rekruteringen die uit de sessies voortkwamen, heeft ook mond-aan-mond reclame een positief effect gehad op de informatiesessies die erop volgden en heeft dat een aantal andere studenten ertoe aangezet om te solliciteren.
ACTIEVE AMBASSADEURS
Golfer Tiger Woods is het beeld dat de consultants op het gras van Accenture moet lokken op www.nextgreen.be, maar het bedrijf richt zich ook op de rechtstreekse dialoog om mensen warm te krijgen voor men hen rekruteert. Vandaar het belang van zijn ‘University Action Teams’, waar oud-studenten van verschillende universiteiten informatie geven en activiteiten organiseren (bowling, bijvoorbeeld), gastsprekers naar de lessen van bepaalde professoren sturen en ervoor zorgen dat Accenture goed vertegenwoordigd is op seminaries die gewijd zijn aan consulting entreprises. Bij Cap Gemini gaat men zijn young professionals dan weer intensief aansporen om hun vrienden te overtuigen om hen te vervoegen.














