De terugkeer van de Vlaamse filmpjes?
Zo rond het millennium schoten projecten rond webtelevisie als paddenstoelen uit de grond. Maar toen de internetbubbel uiteindelijk barstte, bleken vooral de verkopers van designmeubelen en snelle bedrijfswagens gouden zaken te hebben gedaan. Vandaag is er opnieuw veel heisa rond internet en televisie, al lijken de businessplannen voorzichtiger geworden. Succesverhalen als YouTube worden daarbij naar Belgische context vertaald. Maar utopieën en mystificaties doen nog steeds de ronde.
Wat te zeggen van een zender die zijn naam angstvallig verborgen houdt en die veertig werknemers zoekt via een radioreclamespotje dat verwijst naar de website www.nieuwetv.be? Achter het project blijkt een zekere Bart Henau van het Gentse bedrijfje Neba schuil te gaan. ‘We brengen geen internettelevisie’, luidt het. ‘Wel gaan we het internet gebruiken op een welbepaalde manier en op een locatie waaraan nog door niemand anders is gedacht. Het doel is om flitsende en hoogkwalitatieve televisie te brengen.’ Opvallend is in ieder geval de rekruteringsmethode van deze ‘nieuwe tv’. ‘Mensen worden uitgenodigd om een zelfgemaakt filmpje van maximum twee minuten in te sturen waarin ze zichzelf voorstellen in plaats van een saaie cv op te sturen. ‘Momenteel kregen we een 60-tal filmpjes binnen. Sommigen daarvan zijn echte meesterwerkjes.’ De site is tweetalig, dus blijkbaar wordt er ook volk gezocht beneden de taalgrens. ‘We zoeken mensen met specifieke mediaervaring, maar niet noodzakelijk BV’s of Bekende Walen’, aldus Henau.
Een andere betrokkene Yves Das, een ‘believer’ in webmedia van het eerste uur, twijfelt bovendien aan de haalbaarheid van heel wat nieuwe initiatieven rond internettelevisie. ‘In commercieel opzicht lijken die mensen er wel klaar voor, maar hebben ze ook de knowhow en het doorzettingsvermogen om er iets van te maken?’, vraagt Das zich af. Ook Das heeft plannen met webtelevisie voor 2007, maar maakt die liever nog niet bekend.
Met de webzenders TV Lokaal en Stoorzender werkte hij vanaf 2000 mee aan meer dan 4.000 online reportages. Sinds drie jaar houdt hij zich voltijds bezig met het media-doe-het-zelf-huis spaze.be in Hasselt. ‘We gaan veel verder dan het maken van online publicaties. We werken aan een maatschappelijk verantwoorde invulling van het platform. Zo organiseren we ook mediaopleidingen en events in overleg met de overheid en het bedrijfsleven.’
GarageTV
Dat webtelevisie hip is blijkt ook volop uit voorbeelden uit het buitenland. De jacht naar talent is weer open, zo lijkt het. ‘De BBC bood onlangs een meisje van 24 een vaste job aan op basis van de filmpjes die ze op YouTube plaatste’, stelt Jeroen van den Broek, online media manager bij Telenet. De Vlaamse kabeldistributeur is begin december met een Vlaamse variant van de Amerikaanse videosite gestart die GarageTV heet. ‘Het grote verschil met de vroegere webtelevisie is dat we werken met user-generated content. Hierdoor is de betrokkenheid veel groter, je creëert een online communitygevoel en het is natuurlijk kostenbesparend’, zegt van den Broek.
‘Wat het beste scoort op GarageTV? Humor en experimenten in de wetenschappelijke sfeer.’ Bij concurrent Belgacom werken ze ook al langer dan vandaag met online videocontent. Maar daar is het aanbod nog altijd in ‘kanalen’ gegoten die telkens een andere niche proberen te bereiken: kinderen, wijnliefhebbers, voetballiefhebbers, enzovoort. ‘We zoeken daar meestal een contentpartner voor, want streaming is duur. Wij willen ook wel beginnen met user-generated content. Alleen zoeken we nog naar het ideale platform’, aldus Valérie Janssens van Skynet. ADSL-klanten van Belgacom kunnen sinds kort ook al kijken naar de zogenaamde Personal Power TV. Daarop brengt het telecombedrijf videofilmpjes speciaal voor zelfstandigen, kmo’s en vrije beroepen.