Onvoldoende controle op Vlaams IT-contract

De Vlaamse Gemeenschap heeft tijdens de eerste twee jaar van het IT-outsourcingcontract met EDS-Telindus geen enkele externe audit uitgevoerd. Dat schrijft het Rekenhof in een uitgebreide analyse van het huidige Vlaamse IT-contract. Ook slaagde de Vlaamse Gemeenschap er niet in om de outsourcingsbeweging terug te draaien. Nochtans was dit een van de uitgangspunten van de Vlaamse regering, aldus het Rekenhof.
Doordat de Vlaamse Gemeenschap er de voorbije jaren niet in slaagde om voldoende interne IT-kennis te garanderen is het vandaag nagenoeg onmogelijk om de IT-outsourcing nog om te keren. Naast de afbouw van de interne IT-organisatie wijst het Rekenhof ook het falende (sic) systeem van terbeschikkingstelling van ambtenaren aan de IT-dienstverlener met de vinger.
De Vlaamse Gemeenschap zou ook haar contractuele controlemiddelen nauwelijks hebben aangesproken. ‘De administratie beweerde wel permanent gebruik te maken van haar inzagerecht in de boekhouding van de IT-dienstverlener, maar voerde tot op heden weinig interne audits en helemaal geen externe audits uit’, valt er te lezen in het Rekeningenboek over 2002-2005. Volgens het Rekenhof bestaan er aanwijzingen dat niet alle prijzen marktconform zijn. Waar de SLA’s niet werden gehaald, leidde dit ook niet altijd tot de contractueel voorziene prijscorrecties.
Vlaams IT-manager Luc Chauvin is heel karig met commentaar: ‘Wij hebben het finaal rapport van het Rekenhof nog niet ontvangen. Daarom vinden we het niet opportuun om via de pers te reageren op enkele punctuele opmerkingen die volgens ons bovendien onterecht zijn.’
Het Rekenhof haalt ook verschillende positieve punten aan. Zo zou het niveau van operationele dienstverlening beter zijn en groeide ook de klanttevredenheid in vergelijking met het vorige IT-contract (met Siemens Business Services, nvdr.). Ook de gunningsprocedure verliep volledig volgens het boekje.














