Nieuws

BTW-aangifte moet elektronisch

&nbps;

Vanaf 1 juli moeten ondernemingen met meer dan 50 miljoen euro omzet hun BTW-aangifte elektronisch doen. Het koninklijk besluit daarover verscheen op 7 februari in het Staatsblad. 2.100 bedrijven vallen onder deze nieuwe verplichting, die kadert in de administratieve vereenvoudiging.

De BTW-aangifte gebeurt op de website van de Federale Overheidsdienst Financiën (via het Intervat-systeem) of via een netwerkverbinding (Edivat). De aangifte kan daar manueel worden ingevoerd, ofwel in XML-formaat geüpload. De aangifte moet wel voorzien zijn van een elektronische handtekening van ‘klasse 3’. In de praktijk worden alleen de Belgische elektronische identiteitskaart, certificaten van GlobalSign en van het banknetwerk Isabel geaccepteerd (naast oudere certificaten van Certipost).

Isabel biedt de mogelijkheid om een elektronische handtekening te zetten als een (gratis) optie bij zijn systeem voor online betalingen, dat door 110.000 organisaties wordt gebruikt. Volgens woordvoerder Christian Luyten van Isabel, heeft de nieuwe wetgeving gezorgd voor een opstoot in het aantal bedrijven die de optie elektronische handtekening activeren. Ondertussen zouden ruim 13.000 gebruikers die optie hebben geactiveerd, wat bij sommige gebruikers een kleine software download vereist. Zij kunnen dan met hun Isabel chipkaart, ook gebruikt om betalingen te verzenden, een handtekening zetten. ‘Het voordeel is dat de mensen die kaart niet moeten gaan halen, en dat het gratis is’, zegt Luyten.

Vanaf 1 januari 2008 zullen ook middelgrote bedrijven verplicht zijn om hun BTW-aangifte elektronisch te doen. Nog een jaar later moeten de kleine bedrijven volgen.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals