Nieuws

Skype niet zonder gateway

 

Skype lijkt steeds interessanter voor de bedrijfswereld. Met een community van 100 miljoen – voornamelijk residentiële – gebruikers biedt Skype ongetwijfeld een markt voor B2C. Ook de lage kostprijs spreekt tot de verbeelding van zowat elke CEO. Toch zijn er heel wat caveats bij het gebruik van Skype in business, zo bleek uit enkele getuigenissen op een recente Beltug-meeting.

‘Het drukken van onze telefoniekosten was onze belangrijkste eis. Laat daar geen twijfel over bestaan’, verwoordt Marianne Dubaere van Rosy Blue, een Indische multinational uit de Antwerpse diamantsector, de standaardvraag van veel bedrijven. Sinds kort loopt binnen de diamantfirma, met meer dan 10.000 werknemers verspreid over dertien landen, een pilootproject met een Skype Gateway. Dubaere verwacht dat de internationale telefoniekosten hierdoor met een derde zullen dalen. Maar het is niet al goud wat blinkt. Voor- en tegenstanders lijken het erover eens dat Skype binnen de bedrijfsmuren een veiligheidsrisico oplevert. Temeer doordat zo een ongecontroleerd contact met de buitenwereld mogelijk is. ‘De inpassing binnen een bedrijf verschilt daarom ook grondig met de installatie op een thuiscomputer’, benadrukt Alex Vanzegbroek, die namens Beltug de waarde van Skype voor de bedrijfswereld trachtte te achterhalen. ‘Bovendien zou ons online ERP-pakket meteen uitvallen, mochten we op elke client-pc de Skype-software zomaar hebben geïnstalleerd’, vult Dubaere aan. Die veiligheidsrisico’s en performantieproblemen werden gepareerd door een aparte ADSL-lijn te gebruiken en de Skype Gateway te linken aan de telefooncentrale via een SO-bus. Ook de voordelige kostprijs – bellen naar een Skype-account is zelfs gratis – valt bij sommige internationale bestemmingen te verwaarlozen. ‘Onze operator levert ons nu eigenlijk al heel voordelige internationale tarieven voor heel wat bestemmingen’, verklapt Dubaere, ‘zo betalen we voor een gesprek met India 0,135 euro aan Verizon, terwijl Skype nauwelijks beter doet met 0,125 euro. In zo’n geval is het sop de kool ook niet waard, natuurlijk.’ Telindus raadde tijdens een recente Beltug-bijeenkomst af om Skype als free softphone te gebruiken. Ook het gebruik ter vervanging van een centrale of als Instant Messaging-client is volgens de Belgacom-dochter uit den boze. Beltug zelf brengt in de loop van februari een Skype-checklist uit voor bedrijven.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals