Software AG profileert zich als SOA-integrator

Software AG maakte vorige week een ambitieus groeiprogramma bekend: het bedrijf wil zijn omzet in vijf jaar meer dan verdubbelen tot 1 miljard euro. Deze week heeft de bedrijfstop nader toegelicht hoe dat precies moet gebeuren.
Om zijn omzetdoelstelling van 1 miljard euro in 2011 te halen, moet het bedrijf dit jaar 10 procent en in de daaropvolgende jaren zelfs gemiddeld 17 procent groeien. Het wil dat voor een stuk doen via overnames, waarvoor het naar eigen zeggen 700 miljoen euro beschikbaar heeft. Het bedrijf verwacht dat de middlewaremarkt verder zal integreren, maar wil daarbij zelf niet overgenomen worden.
‘Wij willen een set van oplossingen aanbieden die alle belangrijke aspecten van SOA-integratie afdekt’, zegt Peter Kürpick, lid van de executive board van Software AG en verantwoordelijk voor de SOA-producten. Daaronder rekent het bedrijf onder meer de integratie tussen bedrijfstoepassingen op verschillende platforms, maar ook Business Process Management (dat bedrijfsprocessen afzondert in een aparte softwarelaag die vervolgens bestaande applicaties kan aanroepen), ontwikkeling van Ajax front-ends en het beheer van SOA-metadata.
Het klassieke gamma van Software AG, de hiërarchische database Adabas en de 4de generatietaal Natural, zijn nog steeds goed voor tweederde van de omzet, zegt Kürpick. Het bedrijf heeft dan ook moeite om zich een eigentijdser imago aan te meten. Eerst probeerde Software AG zich een tijdje te profileren als ’the XML company’, nu hoopt het zich te positioneren als SOA-specialist.
Volgens Kürpick heeft Software AG in dit segment vooral concurrentie te vrezen van de ‘pure’ integratiespecialisten Tibco en BEA, en van IBM.
In België heeft Software AG een negentigtal mensen in dienst. Jan De Maeyer, officieel aangesteld als country manager Belux sinds 1 december, maar voordien al enkele maanden actief in die functie, zegt dat zijn vestiging nog hogere groeidoelstellingen gekregen heeft dan de groep. Software AG werkt in ons land met IT-dienstenorganisaties als Logica CMG, Atos Origin en Capgemini. Daarnaast werkt het bedrijf ook rechtstreeks voor een aantal Belgische klanten, maar dat wil Jan De Maeyer afbouwen. In de plaats daarvan hoopt hij een aantal nieuwe, locale implementatiepartners aan te trekken. Onder zijn Belgische klanten telt Software AG onder meer de NMBS en D’ieteren.











