Fluxys verhuist zijn gegevens

Een migratie van zowat alle gegevens naar een nieuw storage area network en een EMC Centera compliancesysteem, zonder noemenswaardige downtime. Die moeilijke opdracht bracht Fluxys vorig jaar tot een goed einde. Vooral het transfereren van belangrijke documenten van een WORM-systeem naar Centera, had enige voeten in de aarde.
Fluxys beheert het Belgische netwerk van gasleidingen. Een taak die een hele reeks wettelijke verplichtingen met zich meebrengt, geregeld door een wet uit 1966. Het bedrijf moet de briefwisseling rond belangrijke processen voor 50 jaar te bewaren. Maar er zijn ook meer gedetailleerde verplichtingen. Zo moet het bedrijf steeds binnen de vijftien dagen antwoorden op de vraag van een aannemer die werken wil uitvoeren in de buurt van een gasleiding.
DE GRENZEN VAN STORAGE
In 1999 nam het toenmalige Distrigas (waarvan Fluxys in 2001 afsplitste) een systeem voor documentbeheer in gebruik waarin alle inkomende en buitengaande correspondentie en daarnaast nog een aantal interne documenten worden bewaard. Binnenkomende brieven worden ingescand en van metadata voorzien, daarna op datum bewaard. De elektronische versie werd opgeslagen op optische WORMschijven, zodat ze onmogelijk gewijzigd kunnen worden. De jukebox met WORM-systeem had een totale capaciteit van 500 gigabyte, en die grens was in 2005 in zicht.
Tegelijkertijd liep ook het storage area network (SAN) van Fluxys tegen zijn grenzen aan. De EMC Symmetrix opslagsystemen liepen vol, en bovendien wilde Fluxys overstappen op een volledig redundant systeem op twee locaties. Fluxys besliste om beide opslagprojecten te combineren, en begin 2005 werd een lastenboek vrijgegeven. Daarop kwamen vijf offertes binnen die voldeden aan de vereisten: vier met apparatuur van EMC, eentje met Sun.
‘We hadden goede ervaringen met EMC’, vertelt Dirk Serruys, IT operations manager, die onder meer verantwoordelijk is voor de opslagsystemen. Uiteindelijk opteerde Fluxys voor de offerte van Dimension Data, dat bij Fluxys al actief was als netwerkintegrator. De beslissende factor, vertelt Serruys, was het migratieplan: ‘Wij moesten overtuigd worden van de manier waarop elke integrator ons een minimale downtime per systeem kon garanderen. Dimension Data gaf een overtuigende demo die ons vertrouwen gaf ‘.
Voor de vervanging van het WORM-systeem, bleken alle kandidaten dezelfde apparatuur aan te bieden: de EMC Centera, een op harde schijven gebaseerd opslagsysteem dat speciaal is afgestemd op compliancesituaties als deze. Serruys: ‘Zelfs de administrator is niet in staat om iets te veranderen aan de gegevens die op het systeem staan.’ Maar IT project manager Herman Blondeel voegt daaraan toe: ‘De mensen van EMC schrokken wel, toen ze hoorden dat we de gegevens 51 jaar moeten bewaren’.
MIRRORS
De nieuwe apparatuur werd snel geleverd en geïnstalleerd, maar dan begon de grote opdracht: alle gegevens overbrengen zonder de systemen stil te leggen. ‘Dit is toch één van de meer complexe migraties die je kunt doen in een datacenter’, zegt Serruys. De overschakeling op de nieuwe SAN verliep nochtans bijzonder vlot. De gegevens werden gekopieerd zonder de applicaties offl ine te halen. De Oracle databases werden één voor een gemigreerd, telkens ’s nachts. ‘De databases zijn minder dan vijf minuten offline geweest’, zegt Serruys, ‘De servers hadden al redundante SAN-verbindingen, en we konden letterlijk één van die verbindingen uittrekken en verbinden met de andere SAN.’
Over een periode van twee maanden verhuisden alle toepassingen naar het nieuwe SAN. Alleen het overbrengen van de Microsoft Exchange servers zorgde voor moeilijkheden. Dat had te maken met een stuk software van EMC dat tussen Exchange en het opslagsysteem draaide.
Het Exchange systeem was 29 uur offline, tweemaal langer dan voorzien – maar volledig tijdens het weekeinde. ‘De impact op de processen was dus beperkt’, zegt Blondeel. Fluxys beschikt nu over een SAN in zijn Brusselse datacenter, met een mirror in een back-up site, verbonden via redundante verbindingen over het eigen glasvezelnetwerk.
De migratie van de documentendatabase, van de WORMjukebox naar de EMC Centera, bleek een hardere dobber. Herman Blondeel: ‘Bepaalde schijven hadden al wat stof verzameld, en een aantal bestanden bleken niet meer leesbaar te zijn.’ Ook technische hulp was niet zo makkelijk meer voorhanden voor de nochtans maar zeven jaar oude apparatuur. De oorspronkelijke leverancier werd er bijgehaald, maar de migratie duurde uiteindelijk vier tot vijf maanden langer dan voorzien. ‘De laatste vijf procent documenten hebben ons 100 dagen gekost’, aldus Blondeel. De les die hij uit die ervaring trekt: ‘Begin op tijd aan de migratie van verouderde technologie’.
Ook Dirk Serruys trekt lessen uit de ervaring. ‘Als ik het vandaag opnieuw moest doen, kocht ik meteen meer capaciteit’, zegt Serruys. ‘Wij hadden al rekening gehouden met een meer dan lineaire groei, maar toch is het nog sterker toegenomen dan verwacht.’












