Cebit wil meer business, minder hype

Cebit, de reusachtige technologiebeurs in het Duitse Hannover, opent
opnieuw haar deuren. Toch lijkt er, ondanks de 6.059 standhouders uit
77 landen, van een echte hoogmis geen sprake. De beurs is aan
een mentaliteitsswitch toe.
Ernst Raue, één van de bestuursleden van de beursorganisator, zei enige
tijd geleden nog dat Cebit vanaf 2008 het geweer van schouder zou
veranderen. ‘In plaats van ons louter te focussen op presentaties van
nieuwe producten moeten we ons veel meer profileren als een forum met
innovatieve oplossingen en applicaties’, klonk het. Zo zou Cebit veel
meer inspanningen doen om zich op de specifieke interesses van haar
bezoekers te richten. In de toekomst richt Cebit zich daarom op
business, de publieke sector en de residentiële markt.
Een koerswijziging die ook op de huidige Cebit-beurs al zichtbaar is,
in de vorm van tal van thematische arena’s en fora. Die nadruk op
business en praktijk laat zich bijvoorbeeld ook op het ‘Cebit SME
Forum’ herkennen. Dit is een luik dat zich – logischerwijs – specifiek
richt op KMO’s. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen er bovendien
voor de eerste maal gebruik maken van een zogenaamde ‘Best Practices
Arena’. Een soort van FAQ-ruimte waar 24 experts ondernemingen een
antwoord trachten te geven op problemen die ook buiten de IT-afdeling
voorkomen.
Net als vorig jaar verwacht de beursorganisator een 430.000-tal
bezoekers. Toch is er 10 procent minder exhibitieruimte voorzien in
vergelijking met 2006. Dit komt na het afhaken van grootheden als
Motorola, Nokia, BenQ en Shuttle – die met hun extravagante stands aan
Cebit bovendien vaak een haast carnavalesk karakter gaven. De beurs
loopt nog tot 21 maart. Voor de officiële opening krijgt Cebit vanavond hoog bezoek van de Duitse bondskanselier Angela Merkel.












