Oracle prepareert ERP-aanbod voor KMO's

Oracle wil KMO’s in de Benelux winnen voor zijn ERP-software, via een aanbod van voorgeconfigureerde, snel te implementeren versies. Het Oracle Accelerate programma, dat eind vorig jaar internationaal werd aangekondigd, wordt nu ook bij ons ingevoerd.
De ERP-markt voor KMO’s wordt in de Benelux steeds meer gedomineerd door een handvol spelers, waaronder Microsoft (met Dynamics NAV), Exact (dat onlangs in ons land Solid overnam) en het opkomende BusinessOne van SAP. Oracle is met zijn E-business Suite vooral bij grotere organisaties actief. Maar met de overname van Peoplesoft verwierf het bedrijf de bij Belgische KMO’s vrij goed ingeburgerde JD Edwards software. Oracle wil nu op die positie verder bouwen. ‘We zijn op deze markt aan een inhaaloperatie bezig’, zegt Caroline Wouters, alliances & channel director Benelux. ‘En we hebben in dit segment te maken met een aantal gevestigde spelers.’
Oracle is momenteel een kanaal aan het uitbouwen van partners die gespecialiseerd zijn in een segment van de KMO-markt – iets waar SAP en Microsoft ondertussen al een aantal jaren mee bezig zijn. In België zouden nu een vijftal Oracle partners actief zijn, waaronder IBM, Cronos en BNV Consultants.
Het Oracle Accelerate programma moet de JD Edwards software (en in principe ook Oracle’s andere ERP-software, zoals E-business Suite) aantrekkelijker maken voor KMO’s, door het implementatietraject te verkorten. Dat gebeurt door het aanbieden van versies die voorgeconfigureerd zijn voor specifieke segmenten. Oracle mikt in de eerste plaats op industrial manufacturing, professional services, consumer packaged goods en plaatselijke overheden.
Het is de bedoeling dat lokale partners dergelijke Oracle Accelerate oplossingen uitwerken voor hun eigen marktsegment, met steun van Oracle. Voorlopig doet alleen IBM dat in België ook effectief: het zou een specifieke oplossing voor de food & beverage industrie brengen.












