Aviapartner besteedt IT uit aan MSP

Luchthavenservicebedrijf Aviapartner heeft op 16 maart een outsourcingcontract gesloten met IT-integrator MSP en IBM. Bij verdere groei in de core business, zou de IT te complex worden, volgens de VP voor IT Jaak Aendekerk. Aviapartner wil vooral het uitvoerende werk uit handen geven en zelf meer zakelijke projecten uitwerken, zoals check-in via het internet en bagageafhandeling met RFID. Een kostenreductie is dus niet meteen het belangrijkste doel van deze operatie. 21 mensen van de IT-afdeling worden ondergebracht bij MSP. De outsourcing brengt trouwens twee nieuwe vacatures bij Aviapartner met zich mee: systeemintegratiearchitect en program manager IT.
In de voorbereiding met de outsourcing hebben zowel MSP als Aviapartner uitvoering met het personeel en de vakbonden gepraat. “De vakbonden waren wel niet enthousiast,” zegt Jaak Aendekerk, “zeker omdat op dezelfde ondernemingsraad ook herstructureringen in de catering werden aangekondigd. Maar we hebben van in het begin open kaart gespeeld en duidelijk gesteld dat niemand zijn job zou verliezen. MSP heeft het personeel ook voorwaarden geboden die wij een interne IT-afdeling niet konden geven. Ze moeten nu wel 25 kilometer verder rijden, maar hebben een betere groepsverzekering en maaltijdcheques bijvoorbeeld. MSP heeft ook vier gesprekken gehad met elke werknemer. Uiteindelijk hebben ze vorige week alle 21 een contract getekend met MSP voor nieuwe voorwaarden, bovenop CAO 32bis.”
Nieuw model voor IBM op KMO-markt
Het werk wordt verdeeld tussen MSP en IBM. De sterkte van MSP is het rechtstreekse contact met de klant, terwijl IBM meer capaciteit in huis heeft. “Een kleinere IT-partner zal dus geen rem zijn op de groei van Aviapartner,” volgens MSP-directeur Patrick De Deken.
Voor IBM is dit contract een experiment om de KMO-markt te benaderen. Op dit ogenblik heeft de combinatie MSP en IBM nog een twaalftal klanten op het oog. “We zoeken ook nog naar bedrijven die diensten aanbieden voor de i-, de e- en de z-Series, en ook bedrijven die sterk staan in Wallonië,” zegt Dani Schraepen, verantwoordelijke voor de KMO-markt bij IBM, “en we zijn zinnens hetzelfde model daar te gebruiken om de KMO-markt te benaderen.” Al is de definitie van KMO bij IBM nogal ruim: bedrijven tot 5000 werknemers worden als middelgroot beschouwd.












