Goed boerend Acer waagt zich op zakelijke markt

De pc- en laptopverkoop van Acer in België groeide vorig jaar met 36 en 47 procent. In 2006 stond Acer in de Benelux op de tweede plaats in de algemene pc-verkoop en versterkte het zijn eerste positie in de laptopmarkt. Acer moet alleen HP laten voorgaan in de algemene pc-markt. Voor de komende twee jaren gaat Acer zich toeleggen op de KMO-markt. Voor de daarbij horende serviceverlening heeft het bedrijf alle callcenter- en reparatieactiviteiten voor de Benelux geïnsourcet en gecentraliseerd in het Nederlandse Den Bosch.
In België heeft Acer op dit ogenblik 17,5 procent van de algemene pc-markt in handen. “Er is nog een grote achterstand op de nummer één, HP”, zegt Marc Pauly, country manager Benelux bij Acer, “We willen dat gat kleiner maken. Ik denk immers dat HP inhalen geen realistische doelstelling is.” Op de Belgische laptopmarkt is Acer wel de eerste met een marktaandeel van 25,6 procent. In beide segmenten groeide Acer tegenover vorig jaar, zo’n 47,1 procent in de laptopmarkt en 36,4 procent in de algemene pc-markt.
Acer wil zich in de toekomst meer inwerken in de zakelijke markt. Op dit ogenblik levert Acer alleen nog maar aan de SOHO-bedrijven, de allerkleinste bedrijven. Vorig jaar wou Acer met een gamma servers de KMO-markt betreden via een indirect verkoopsmodel. “Maar van die plannen hebben we afgezien,” zegt Marc Pauly, “we moesten ons eerst concentreren op de algemene pc-verkoop.” Nu gaat Acer de KMO-markt met het hele gamma producten betreden, ook met een indirect verkoopsmodel. Als de intrede in de zakelijke markt succesvol blijkt, overweegt Acer om over twee jaar ook de corporate markt te betreden.
Service is voor Acer een belangrijke vereiste om de zakelijke markt te betreden. “We hebben daarom onze organisatie opgesplitst in een tak voor consumenten en een voor professionelen,” verklaart Pauly, “de professionele kant zal een eigen salesteam hebben, eigen productmarketing, communicatie, service en support. Op die service te kunnen bieden hebben we alle callcenter- en reparatie-activiteiten zelf op ons genomen en voor de Benelux gecentraliseerd in Den Bosch.”












