Nieuws

Ford Genk bespaart energie met business intelligence

 

Energie besparen en het personeel doen nadenken over hun energieverbruik. Met dat doel voor ogen startte Ford Genk in 2004 met het opzetten van een gedetailleerd meetsysteem. Makkelijk was het niet, maar in 2007 zullen de inspanningen vruchten afwerpen.

‘Toen Ford deze fabriek in de jaren ’60 bouwde, was energie amper een factor van betekenis’, vertelt Leo Timmermans. Hij is diensthoofd van de afdeling General Services, die instaat voor alle diensten die niet rechtstreeks met de productie te maken hebben. In de fabriek wordt elektriciteit gebruikt via een vijftigtal hoogspanningscabines op de daken van de fabrieksgebouwen. Er zijn ook persluchtleidingen, er wordt gas gebruikt en heet water.

VERBRUIK CONTROLEREN
De voorbije jaren steeg de druk om het verbruik beter te controleren, maar dat viel niet makkelijk. ‘De fabriek is ontworpen om energie gemakkelijk bij de eindgebruiker te krijgen, niet om het gebruik ervan nauwkeurig te meten’, zegt Timmermans. In 2004 werd besloten om een meetsysteem op te zetten. In elk van de hoogspanningscabines kwam een apparaat dat tot vijftig meters kan uitlezen. Een exacte wetenschap is dat niet. Gasverbruik is bijvoorbeeld vrij moeilijk exact te meten, en verschillende productieafdelingen tappen soms elektriciteit en perslucht uit gedeelde leidingen.

Er werd beslist om elke 15 minuten de meterstanden op te nemen, niet continu. ‘Ik was ervan overtuigd dat we de hoeveelheid gegevens beheersbaar moesten houden’, zegt Timmermans. In 2005 was de hele fabriek van een meetsysteem voorzien. Maar al snel doken problemen op. Ford Genk had beslist om de meetgegevens onder te brengen in het bestaande softwaresysteem voor monitoring van de productie, Posmon. Dat betekende dat voor hoge beschikbaarheid en backups was gezorgd. Het systeem had een eenvoudige exportmogelijkheid naar Excel. Maar de gegevens analyseren in Excel, bleek niet te volstaan. ‘Het is eigenlijk onmogelijk om verbanden te leggen. Wij maken perslucht met elektriciteit. We meten het verbruik van elektriciteit en van perslucht, maar vroeg of laat wil je toch eens weten hoe effi ciënt je die perslucht aanmaakt. Dat konden we niet zien in Excel.’ Bovenop de meetgegevens werden vervolgens een aantal rapporten ontwikkeld in Visual Basic. ‘Al vrij snel werd duidelijk dat dit te star was’, vertelt Timmermans, ‘Als we er iets aan wilden veranderen, moest de oorspronkelijke programmeur erbij worden gehaald.’

BUSINESS INTELLIGENCE
Ford Genk besloot dat er een businessintelligencesysteem moest komen om de nu beschikbare gegevens optimaal te gebruiken. ‘Dat aspect was door de oorspronkelijke leverancier duidelijk onderschat’, constateert Timmermans. Drie systemen werden overwogen, maar uiteindelijk ging de bestelling naar het IT-dienstenbedrijf Cegeka, dat een oplossing voorstelde op basis van Oracle software. Cegeka leverde een overtuigende proof of concept af met een deel van de meetgegevens. ‘Zij slaagden erin de stap te zetten van het complexe energienetwerk naar eenvoudige gegevens waar de gebruiker zinnige rapporten uit kan halen’, zegt Timmermans. Ford drong er wel op aan om Business Objects te gebruiken als interface naar de gebruiker.

In februari 2006 begon Cegeka aan de opdracht, de eerste rapporten werden in april geleverd. In juni werd dan beslist om het systeem uit te breiden met een forecasting module. Die moet, op basis van historische gegevens, de precieze energiebehoeften kunnen voorspellen. In het verleden gebeurde die voorspelling manueel, door een persoon met diepgaande kennis van de fabriek. ‘Maar ik maakte mij zorgen over de continuïteit’, zegt Timmermans, ‘Nu hebben we een dupliceerbaar proces’. De nieuwe analysemogelijkheden leverden snel resultaten op. Zo bleek dat een bepaald persluchtcircuit tijdens het weekend fors verbruikte. Op dat circuit waren slechts enkele machines aangesloten die ook in het weekend moeten werken. Door die apparaten voortaan aan te sluiten op het noodnet, dat altijd actief is, kon de andere persluchtleiding tijdens weekends worden afgesloten.

In 2007 moet de beschikbaarheid van exacte gegevens – en nu ook de mogelijkheid om die te analyseren – nog meer vruchten afwerpen. De gebruikers krijgen nu maandelijks een rapport over hun verbruik. ‘Wij hebben de verdeling van de objectieven qua energieverbruik voor het eerst gebaseerd op meetgegevens’, zegt Timmermans. Ford Genk wil dit jaar zo’n 14 procent meer auto’s produceren met evenveel energie, wat neerkomt op 5 procent efficiënter werken.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals