Hoeveel kost een ingenomen dotcom?

Even inbeelden. Uw nieuwe bedrijfs- of productnaam is op internet al door iemand anders als domeinnaam geregistreerd. Dan kan u drie dingen doen: u kiest een naam die nog niet is ingenomen of u past uw eigen domeinnaam aan. Een laatste alternatief is dat u de bewuste .com of .be overkoopt. Maar voor hoeveel? Gemiddeld 10.000 euro, zo blijkt.
Toen Esko Graphics, een Belgische specialist in grafische vormgeving, onlangs zijn naam herleidde tot Esko, zat het bedrijf met een probleempje. De domeinnaam Esko bleek namelijk al ingepalmd door iemand anders. “Een bedrijfje dat op Esko.com een soort van portaalsite met lokale vastgoedadvertenties uitbaatte. Procederen hielp niet, want het was moeilijk om op een rechtmatige manier aanspraak te maken op deze naam. Esko is ook een stad in de VS”, vertelt Bert Van Pottelberghe, product manager bij Hostbasket, dat zijdelings bij de onderhandelingen betrokken was.
Er zat voor Esko Graphics niets anders op dan enkele advocaten onder de arm te nemen, de oceaan over te steken en ter plekke de domeinnaam over te kopen. De rechthebbende bleek aanvankelijk niet echt geneigd om te verkopen, maar het moest en gebeurde. Hoeveel Esko Graphics uiteindelijk voor Esko.com betaalde, wilden ze ons liever niet vertellen. Maar een andere bron, dicht bij het dossier, vertelde dat het overnamebedrag tegen de 100.000 dollar zou lopen.
Een ander geval is het webbedrijf Desk02. Dat bedrijf biedt, naast diensten, ook eigen software voor het aanpassen van websites (web content management, in het jargon). Een eigen domein voor deze toepassing leek wenselijk. De keuze viel op MyCMS.com, maar ook deze naam bleek al te zijn ingenomen.
Bart Haedens van Desk02 reageert eerst een beetje aarzelend als we hem vragen hoeveel zijn bedrijf voor het domein betaalde. Maar na wat aandringen, bevestigt hij dat het overnamebedrag “rond de 5.000 dollar” zou liggen. “Voor ons een hele investering”, geeft hij toe. “Wij hebben intussen zelf ook al vragen binnengekregen van mensen die deze naam willen overkopen. Maar meestal laten we dan een erg hoog bedrag vallen, zoals 20.000 of 25.000 dollar. En dan horen we meestal niks meer.”
Voetbal
Echte cijfers over hoeveel voor een reeds ingenomen domeinnaam wordt betaald, zijn moeilijk te vinden. Er bestaat geen officiële registratie en, net als bij de transfers in het voetbal, worden bij veel transacties geen bedragen bekendgemaakt. Al is het .com-domein nog altijd de meest gegeerde categorie. Volgens het internetbedrijf Sedo, dat een online marktplaats voor ingenomen domeinnamen uitbaat, bracht het gemiddelde doorverkochte .com-adres bij hen vorig jaar gemiddeld 2.219 euro op, ongeveer 20 procent meer dan het jaar ervoor.
Internetadressen uit de overkoepelende Europese .eu -reeks wisselden vorig jaar bij Sedo voor gemiddeld 1.406 euro van eigenaar. Hierdoor is .eu, inzake gemiddelde doorverkoopprijs, al meteen de tweede duurste domein ter wereld vóór categorieën als .info, .biz, .net of .org.
Die tweede plaats voor .eu is een mooie prestatie, aangezien dit domein amper een jaar bestaat.
Vooral zoeksites als Google helpen hier een handje. “Zij geven namelijk vaak voorrang aan lokale webpagina’s, zoals die uit de .eu-, .nl- of .be-reeks. Zeker als je zoekt in je eigen taal, zoals Nederlands of Frans”, weet Johan Dedeckel, adviseur intellectueel eigendomsrecht bij Remarkable. Mede daarom ziet hij bijvoorbeeld domeinnamen uit het .be-veld niet aan belang afnemen. “Namen uit deze specifieke geografische reeks zijn dan wel minder in aantal, maar soms toch erg gegeerd. Een Belgisch bedrijf dat 10.000 euro neertelt voor een .be-domein is zeker geen uitzondering.”
Een overname van 10.000 euro is een grootorde die ook Bert Van Pottelberghe van Hostbasket grotendeels kan bevestigen. “Zeker voor een premium domeinnaam. Voor minder populaire namen kom je met 500 tot 2.000 dollar al een heel eind.” Voor faxmedia.com werd bijvoorbeeld 3.000 euro betaald.
Jonas Dhaenens van hostingbedrijf Combell legde, naar eigen zeggen, eigenhandig telkens tussen de 2.500 en 3.000 euro neer voor namen als webhosting.be, domeinnaam.com of zoek.be. “Ik ken klanten die tussen de 15- en 20.000 euro kregen voor hun domein, maar kan hier geen namen van citeren”, voegt hij eraan toe.
Als het echt om een ingeburgerde generieke naam gaat, is er gek genoeg vaak zelfs geen verschil of het nu om .be, .com of .eu gaat. Al zijn Belgische domeinnamen doorgaans wel ietsje goedkoper. “De .be-domeinnaam is minder gegeerd door speculanten en het verhandelen ervan werd lange tijd gewoon verboden door het Belgische DNS.be.
Bovendien gaat het hier uiteraard om een veel kleinere markt”, legt Van Pottelberghe uit. “Meestal beperkt het overnamebedrag van een .be zich wel tot enkele honderden euro’s, zeker voor de minder populaire. Maar soms loopt de prijs dus wel eens op.”
Wodka
De echte uitspattingen zitten nog in de dotcomreeks. Zo telde de Russische miljardair en wodkahandelaar Roustam Tariko eind vorig jaar nog drie miljoen dollar neer voor de domeinnaam Vodka.com. Het duurste domein zou Sex.com zijn, waarvoor tussen de 12 en 14 miljoen dollar werd neergeteld. In elk geval lijkt de handel in domeinnamen niet te stoppen.
Warren Adelman, directeur van registratiebureau GoDaddy.com omschreef de domeinnaam onlangs als “het onroerend goed van de 21e eeuw”. “Ook hier speelt de wet van vraag en aanbod op z’n best. En ook hier doen steeds meer investeringsmaatschappijen de ronde”, klonk het.
Toch lijkt er ook een tegenreactie aan de gang. Want niet elk bedrijf wil geld op tafel leggen. “We zien dat bedrijven steeds vaker hun ‘gewone’ naam kiezen op basis van de beschikbaarheid van de domeinnaam”, stelt Van Pottelberghe.
Vooral bij nieuwe productlanceringen of marketingacties wordt er creatief omgegaan met de keuze van de domeinnaam. “Er worden dan originele slogans geregistreerd zoals bijvoorbeeld maxyourlife.be van een bekende frisdrankfabrikant. En eigenlijk vind ik dat een goede evolutie.”













