Nieuws

Het Beste van Peter Hinssen (1)

In 2009 verschijnt ‘Business/IT Fusion’, het boek van IT-ondernemer Peter Hinssen. Naar aanleiding hiervan zet de redactie van Smart Business Strategies de tien ‘beste’ columns, die Hinssen de voorbije acht jaar voor dit blad schreef, online.

Lezers van Smart Business Strategies, en deze site, kunnen het boek van Peter Hinssen, dat nu al verkrijgbaar is, overigens krijgen aan een voordeelprijs, 38 in plaats van 48 euro. Ga naar it-fusion.com en gebruik voordeelcode MINOC.

De tien columns van Hinssen vullen de laatste tien dagen van 2008, en elke dag komt er één column online. Zoals het een top 10 beaamt, gingen we van 10 naar 1. Nummer 1 is ‘Hoe hoog is uw GQ’ uit 2006:

Hoe hoog is uw ‘GQ’ ?

Mijn ‘GQ’ is 936. Dat heb ik onlangs ontdekt. Wat mijn IQ is ga ik u niet vertellen, laat staan dat ik publiek zou maken wat mijn EQ (emotioneel quotient) is. Maar wat mijn ‘GQ’, mijn Google Quotient is, dat kan iedereen aflezen op Google zelf. Ik was laatst spreker op een IT-congres in Nederland, en in plaats van te kaarten, of moppen te tappen, werd daar een rondje ‘GQ’ gespeeld onder de sprekers. Het recept is heel simpel, je gaat naar Google, typt tussen twee dubbele aanhalingstekens je naam in, en je kijkt hoeveel resultaten er zijn. En typ je "peter hinssen" in bij Google, dan zijn er (circa) 936 resultaten: mijn GQ is 936.

Ok, toegegeven, het was eerlijk gezegd een vrij ‘nerdy’ spelletje, vooral omdat we allemaal samen als een bende techneuten over iemand zijn BlackBerry gebogen stonden, terwijl de eigenaar één voor één de namen van de sprekers tussen dubbele aanhalingstekens intypte. Gegarandeerd lachen geblazen op een congres in Nederland. Iedereen scoorde tussen de tweehonderd en de vierhonderd, dus ik was apetrots op mijn GQ, tot Rick van der Lans zijn GQ berekende, en hij maar liefst aan 946 zat. Tien meer dan ikzelf. Roemloos verloren van een Nederlander. Het was niet mijn beste dag.

Niet dat het GQ nu echt veel voorstelt. Alhoewel. Boven de 10.000 ben je toch al vrij bekend op het internet, maar we moeten alles relativeren: als je het GQ van "Eddy Wally" berekent, komt onze sympathieke charmezanger uit Ertvelde maar liefst boven de 100.000 uit. Een duidelijk ‘Bekende Googlaar’ onze Eddy, een BG. Onze premier heeft al een GQ van 347.000, James Gosling de Java-pionier zit rond de 600.000, en een wereldicoon als Albert Einstein zit maar liefst met een GQ van meer dan 11 miljoen.

Daar kan ik natuurlijk nog lang niet aan tippen. Kijk, het is allemaal niet zo belangrijk je GQ, maar tegenwoordig als ik iemand tegenkom, of ik heb een afspraak met iemand, of iemand komt solliciteren, dan grijp ik toch meer en meer naar Google om die persoon zijn digitale fingerprint even na te gaan.
 

Vorige week moest ik voor de Europese Commissie een evaluatie doen van een onderzoeksproject. Toen ik de kamer binnenkwam en alle partners klaarzaten voor de evaluatie, zei de projectmanager: “Ah, meneer Hinssen. We hebben u uitgebreid gegoogled. We weten alles over u.” Ik voelde me plots verschrikkelijk naakt, het is een heel onaangenaam gevoel als je bedenkt dat mensen je zitten te ‘Googlen’.

Geen kwaad woord over Google voor de rest. Google is uitgegroeid tot dé exponent van de nieuwe wind die door het internetlandschap waait, en waar de focus ligt op het leveren van diensten, in plaats van het leveren van software. Het interessante aan Google is dat de manier van zoeken – de algoritmes – eigenlijk helemaal geen geheim is, maar gewoon algemeen bekend. De manier om de Google-fabriek te runnen daarentegen, hun operations om al die tienduizenden Linux-servers aan de praat te houden, en zo een performante service af te leveren, die informatie is het grootste geheim van de zoekmotor.

Vandaag de dag is de ultieme jobaanbieding die een pas afgestudeerde van Stanford University kan krijgen, geaccepteerd worden bij Google. Net zoals Netscape dé exponent was van de eerste revolutie, is Google, zeker na de enorm succesvolle beursgang, de absolute nieuwe leider van het internet. En net zoals in de hoogdagen van het internet werd voorspeld dat Netscape wel eens het nieuwe Microsoft zou kunnen worden, en de monopoliepositie van Seattle zou kunnen breken. We horen nu alweer het nieuwe klaroengeschal waar voorspeld wordt dat Google wel eens Microsoft de das om zou kunnen doen. Hopelijk vergaat het hen beter dan Netscape.

Toegegeven, ze zijn heel goed bezig. Niet alleen draaien ze een ongelooflijke omzet en winst, zonder dat je goed beseft hoe ze het doen, ze hebben daarnaast een enorme hoeveelheid nieuwe diensten gelanceerd die allen uiterst succesvol zijn. Google Talk, GMail, Google Desktop, het schitterende Google Earth, Picasa, te veel om op te noemen, en er zitten nóg een rits internetdiensten in de pijplijn die inderdaad meer en meer in de richting van Microsoft-producten evolueren. De drijvende kracht achter dit internetgeweld is de 30-jarige Marissa Mayer, de first lady van Google, verantwoordelijk voor de ‘Search Products’ bij Google, en met een GQ van maar liefst 75.000.

Het is alvast hoopvol dat het ‘momentum’ van Google zo’n schitterende nieuwe drive heeft gegeven aan het internet, en dat de heropleving weer helemaal terug is. Nu alleen nog een beetje aan mijn GQ gaan werken…

Peter Hinssen
— GQ(Hinssen)<GQ(Wally)

blogbusinesscolumnhinssenitprofessionalsmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken