Nieuws

Het Beste van Peter Hinssen (2)

In 2009 verschijnt ‘Business/IT Fusion’, het boek van IT-ondernemer Peter Hinssen. Naar aanleiding hiervan zet de redactie van Smart Business Strategies de tien ‘beste’ columns, die Hinssen de voorbije acht jaar voor dit blad schreef, online.

Lezers van Smart Business Strategies, en deze site, kunnen het boek van Peter Hinssen, dat nu al verkrijgbaar is, overigens krijgen aan een voordeelprijs, 38 in plaats van 48 euro. Ga naar it-fusion.com en gebruik voordeelcode MINOC.

De tien columns van Hinssen vullen de laatste tien dagen van 2008, en elke dag komt er één column online. Zoals het een top 10 beaamt, gaan we van 10 naar 1. Nummer 2 is ‘Pelgrimstocht naar Ieper’ uit 2003:

Pelgrimstocht naar Ieper

Het treft me iedere keer als ik naar Ieper rij – en dat zal ongetwijfeld ook wel aan de autostrade te wijten zijn die plots in-the-middle-of-nowhere blijkt op te houden – dat ik ergens een spiritueel mythisch einde van de wereld nader. David Lynch had zijn ‘Lost Highway’ voor mijn part best in de Westhoek kunnen draaien. Ik was onlangs op bezoek bij een van de wereldspelers op het vlak van weefgetouwen, een van Belgiës weinige overblijvende pareltjes van hightech: Picanol. Deze klepper, opgericht in de jaren dertig, heeft zijn hoofdkwartier opgeslagen in onze bloedeigen tempel van hightech craziness: het oude epicentrum van Lernout & Hauspie in hartje Flanders Language Valley.

Ik was een halfuurtje te vroeg, en parkeerde mijn wagen op een quasi leeg parkeerterrein, midden in de schitterende architecturale ‘oorschelp’ in het centrum van de FLV-campus. Leeg. Uitgestorven. Eerder Death Valley dan Language Valley. Het is enorm beklemmend om een campus te zien, ontworpen voor een groeibedrijf dat verwachtte om duizenden mensen te kunnen herbergen in een smeltkroes van spin-offs, waar nu quasi geen kat verblijft. Om de tijd te doden, ben ik één voor één de kleine gebouwen rond het centrale gedeelte gaan begluren. Bijna alle panden staan leeg, en zijn zelfs nooit gebruikt geweest. Het geheel vormt een hallucinante reeks van afgewerkte, maagdelijke kantoren, waar de vloek van L&H op rust.

Ik kan me levendig de verbazing voorstellen van de archeologen die over 10.000 jaar de Westhoek gaan opgraven, en na eerst een autostrade ontwaard te hebben die zomaar opeens stopt, daarna een kleine kilometer verder een site ontdekken die elke verbeelding tart: een Stonehenge-achtige constructie, met daarrond tientallen perfect afgewerkte tempelgebouwen die nooit gebruikt werden, maar enkel dienden ter verering van de machtige goden. Wie leefde hier? Waarom is dit gebouwd? Welke huiveringwekkende taferelen hebben zich hier afgespeeld? En er zal ongetwijfeld wel een pipo zijn die precies berekent dat het licht van Betelgeuze uit de Orion-nevel tussen twee leegstaande tempels precies op de zonnewende invalt op het machtige hoofdgebouw.
 

Picanol is levender dan ooit. Het is wel ironisch dat een bedrijf dat al bijna 70 jaar bestaat, en als geen ander een symbool is van de ‘echte’ economie, nu zetelt in ons eigen Belgische exportproduct van de dot-collapses. Geen ander faillissement van eigen bodem spreekt zo tot de onze verbeelding als de teloorgang van L&H, maar er zijn er ontelbare anderen geweest. De zomer is voor mij altijd een tijd van terugkijken op het voorbije jaar, en dit jaar zit in die zelfloutering toch een stuk rouwverwerking van een heleboel start-ups die het niet gehaald hebben. Het lijstje is te lang om op te noemen, en mijn hoofdredacteur wil persé dat ik opbeurende stukjes schrijf, maar toch, bedrijven als xCA, TeleRelay, MediaMine, MediaGenix, … zij zijn veel te vroeg van ons heengegaan.

En toen gebeurde het. Een flits van openbaring. Was het nu die verzengende hitte, of de inspirerende lucht van de Westhoek, wie zal het zeggen, maar het werd me plots allemaal zeer helder. Wat we nodig hebben, is een monument. Een monument voor de Onbekende Gesneuvelde Start-up. Pal in het centrum van FLV.

En waarom niet? Ieper heeft een rijke traditie als pelgrimsoord waar jaarlijks tienduizenden (Engelse) toeristen ‘den Grooten Oorlog’ herdenken, en waar de gruwelen van de oorlogen waken over onze geschiedenis. Wat zou er passender zijn op deze campus, dan een monument ter nagedachtenis van al die start-ups die gesneuveld zijn? Het moet natuurlijk smaakvol zijn, sober, met een grote granieten wand waar de namen van al de gevallen dot.coms in gebeiteld worden. Het grote voordeel van de campus is dat er enorm veel plaats is, en enorm veel parkeergelegenheid om bijvoorbeeld een jaarlijkse Nerd-vaart naar Ieper te organiseren, waar ex-werknemers bloemen en kransen kunnen leggen voor het standbeeld van de onbekende gesneuvelde start-up.

En wie weet, met een beetje marketing, kunnen we Ieper wel op de wereldkaart zetten als hét mondiale bedevaartsoord voor ter ziele gegane hightech. Het toerisme van de Westhoek kan er maar wel bij varen. Ik zal eens bij Renaat Landuyt gaan horen voor subsidies…

Peter Hinssen is al volop het zangfeest voor de Nerd-vaart van 2004 aan het voorbereiden

 

blogbusinesscolumnhinssenitprofessional

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken