SAS ziet Belgische softwareverkoop 14 procent groeien in 2008
BI- en analysesoftwaremaker SAS draaide het afgelopen jaar een omzet van 2,26 miljard dollar, een groei van 5,2 procent tegenover het jaar ervoor. Ook België doet het goed. De belangrijkste activiteit, softwarelicenties, steeg met 14 procent. Voor het komend jaar verwacht Belgisch country manager Patrick Van Deven nog steeds een groei, al zal die bescheidener zijn.
De Belgische vestiging van SAS verkocht het afgelopen jaar, uitgedrukt in euro, 14 procent meer software dan in 2007. Volgens Belgisch country manager Patrick Van Deven zit SAS daarmee boven het marktgemiddelde. Het is de eerste keer dat de softwareverkoop boven de 30 miljoen euro komt.
Het afgelopen jaar heeft SAS zo’n 2.600 nieuwe klanten binnengehaald, waaronder ook aan aantal Belgische: Nuon, Truvo en Sanoma. Nuon gaat bijvoorbeeld SAS’ customer analytics-software gebruiken om de directe marketing beter af te stemmen op de potentiële ontvangers.
In België verwacht SAS voor volgend jaar ook een groei, al zal die niet zo spectaculair zijn als die van 2008. “De pijplijn van de verkoop ziet er ongeveer uit zoals vorig jaar in dezelfde periode”, zegt Patrick Van Deven. “Veel klanten bestuderen ons aanbod. Maar dit jaar zal de beslissing veel beter gerechtvaardigd moeten worden dan vorig jaar.” Omdat klanten minder makkelijk zullen beslissen om software te kopen, zal SAS dus moeten bewijzen dat de investeringen zichzelf zullen terugbetalen.
SAS heeft naar eigen zeggen geen last van de consolidatie in de business intelligence-markt. “Integendeel, we hebben ervan geprofiteerd”, aldus Van Deven. “We focussen ons als bedrijf op één vakgebied, we zijn dus duidelijk. Bovendien investeert SAS 22 procent van de omzet in R&D, wat leidt tot nieuwe oplossingen.” Daarmee doelt hij op de integratieperiode bij een overname. Typisch gaat alle aandacht naar de integratie van het overgenomen product.
Voor de toekomst gaat SAS zich meer richten op business analytics, wat ruimer is dan enkel business intelligence. “BI, in de zin van rapportering, is gemeengoed geworden”, volgens de country manager. “We willen ons differentiëren van de BI-markt.”