Touring Mobilis bouwt verkeersvolgsysteem met gsm af

Touring Mobilis gaat het belang van het volgen met gsm’s in haar verkeersmonitorsysteem afbouwen. Anonieme Proximus-gsm’s werden in de gaten gehouden om de verkeersdoorstroming te achterhalen.
De reisbijstandsorganisatie volgde het verkeer op de Belgische autosnelwegen via het gsm-netwerk van Proximus. Het kreeg anonieme gegevens over hoe snel mobiele telefoons zich verplaatsen. Daaruit kon Touring afleiden welke wegen strop zaten.
Touring geeft nu de voorkeur aan een volgsysteem met gps-toestellen. In de eigen vloot bouwt het zo’n lokalisatieapparatuur in. Op dit ogenblik zijn er ongeveer 30000 wagens en vrachtwagens uitgerust met een gps. Dat zou voldoende moeten zijn om het wegennet in het oog te kunnen houden.
Toch zal het gsm-volgsysteem niet helemaal verdwijnen. Er zijn een aantal metingen die enkel op die manier kunnen gebeuren. Hoelang iemand erover doet om een stad in te rijden en ze ook weer uit te rijden bijvoorbeeld. Daarvoor wordt gemeten hoelang een toestel in het bereik van de zendmasten van de stad blijft. Ook voor statistieken op lange termijn blijft het gsm-systeem geschikt.
Voor files op de autostrade is gps dan weer beter geschikt. Het is precies en de informatie kan onmiddellijk verwerkt worden. Touring Mobilis laat in zijn verkeersvolgsysteem voortaan gps dus zwaarder doorwegen dan gsm.













