Microsoft BPOS: nieuwe online toepassingen via het partnerkanaal

Microsoft lanceert in België zijn Business Productivity Online Suite (BPOS). Daarin zitten door Microsoft gehoste toepassingen als Exchange Online en SharePoint Online. Het partnerkanaal wordt expliciet betrokken bij dit online aanbod.
BPOS is sinds 24 april beschikbaar en omvat SharePoint Online, Exchange Online, Office Communications Online en Office Live Meeting. Gebruikers kunnen zich abonneren op de afzonderlijke onderdelen of op de volledige suite. Dit laatste kost €12,78 per maand per gebruiker. Met BPOS kunnen bedrijven vanaf 5 werknemers hun personeel toepassingen voor communicatie en samenwerking bieden (e-mail, agenda, chat, sharing, presence, videoconferencing, …) zonder dat ze die zelf op hun eigen servers moeten installeren.
Combinatie online-lokaal
De klant abonneert zich dus op toepassingen die in de datacenters van Microsoft gehost worden. Betekent dit dat de reseller overgeslagen wordt? “Allerminst, de diensten worden verkocht en ondersteund door partners”, stelt Carmen Du Bois, de verantwoordelijke voor BPOS bij Microsoft België. “We kaderen dit aanbod immers duidelijk binnen ons concept Software + Services, waarin de reseller een actieve rol speelt.”
Met het Software + Services-concept, waarin online toepassingen en lokale applicaties combineerbaar zijn, wil Microsoft zich onderscheiden van het SaaS-model. “BPOS beschouwen we eigenlijk als een extra deliverymodel: het productaanbod blijft hetzelfde, maar afhankelijk van de noden van de klant kan hij kiezen voor installatie ‘on-premise’, hosting door de partner, of nu met BPOS dus ook hosting door Microsoft”, legt Carmen Du Bois uit. “Of een hybride oplossing”, voegt ze er snel aan toe. “Want we geloven sterk in een combinatie van on-premise en in-the-cloud. De klant kan dus vrij combineren, bijvoorbeeld een gehoste SharePoint en een lokale Exchange, of gehoste toepassingen in een filiaal en lokale applicaties in het hoofdkwartier.”
Als voordelen van het online aanbod vermeldt Carmen Du Bois verder een vlot mobiel gebruik, de brede waaier aan communicatiemiddelen, het gebruiksgemak, een vlotter beheer, een snelle ontplooiing, schaalbaarheid, een goede beveiliging en – niet in het minst – een voorspelbare en lage vaste kost. “Door een gestandaardiseerd productaanbod en schaalgrootte kunnen we een prijs bieden die beduidend lager ligt dan on-premise installatie en ook dan lokale hosters.”
Partners actief betrokken
Momenteel kunnen zowat 50 Microsoft-partners BPOS aanbieden. Daarbij zitten hosters, systeemintegrators, ISV’s en resellers. “Binnen die 50 partners hebben we wel een lijst van zo’n 20 ‘preferred partners’ opgesteld”, zegt Carmen Du Bois. “Het gaat om partners die de nodige competentie hebben om bepaalde projecten tot een goed einde te brengen, bijvoorbeeld door hun uitgebreide kennis van Exchange of SharePoint.” Bij die sleutelpartners zitten namen als Xylos, Systemat, Econocom, Ventigrate, Cegeka, Ordina, Amplexor, Hostbasket, Simac, Spikes, Van Roey en Orbid.
Ben Van Mol van Ventigrate ziet wel heil in het BPOS-aanbod, ook al had Ventigrate al een specialisatie in SharePoint uitgebouwd: “We verwachten dat BPOS ons zal toelaten om breder te gaan en ook kleinere klanten te bereiken.”
“Het feit dat Microsoft zijn eigen producten zelf host, gecombineerd met het dagdagelijkse contact via lokale partners zorgt voor vertrouwen bij de klant”, meent Carmen Du Bois. Ze verwacht dat het aantal BPOS-partners nog flink zal groeien. Geïnteresseerde partners worden via een online training en een klassikale salestraining gevormd in het BPOS-aanbod.
Marge?
Zorgt een maandprijs van €12,78 per gebruiker voor de volledige suite wel voor voldoende marge? “De verkoopsfee alleen zal niet het grote verschil maken”, beseft ook Carmen Du Bois. “Maar volgens ons onderzoek moet de partner ongeveer zes maal meer kunnen halen uit omringende diensten.” Du Bois ziet verschillende manieren om extra omzet te halen. “De basislaag is de verkoop. Bij elke nieuwe verkoop krijgt de reseller het eerste jaar 18% van de prijs. De volgende jaren krijgt hij telkens 6%. Verder kan er bijkomende omzet komen uit projecten zoals migratie en integratie. Ook SharePoint workflow design en het aanpassen van intranetten kan voor nieuwe en regelmatige omzet zorgen. De partner kan ook een extra supportaanbod in het pakket stopppen.”
De ondersteuning voor de BPOS-partners komt grotendeels van het bestaande partnerprogramma van Microsoft. “Maar we zetten lokaal ook de juiste mensen in om potentiële klanten te identificeren en samen met de partner naar de klant te gaan”, aldus Carmen De Bois. “Bovendien stellen we ook tools ter beschikking als een uitgewerkt telescript en een simulatietool waarmee men voor de klant kan berekenen wat die zou besparen met online toepassingen.”













