Crash mediasector treft Barco hard
Barco heeft in het tweede kwartaal opnieuw verlies geleden als gevolg van de zware terugval in de mediasector. "We zien daar dit jaar geen herstel", zegt CEO Eric Van Zele. De sterke groei van de digitale cinema moet de zaak rechttrekken.
Eric Van Zele, sinds begin dit jaar CEO van Barco, presenteerde gisteren ‘zijn’ tweede kwartaalverlies: een bedrijfsverlies van 5,6 miljoen euro, ongeveer evenveel als in het eerste kwartaal.
Op de beurs leken beleggers te redeneren: ‘een nieuwe CEO maar weer hetzelfde verhaal’. De koers ging tot 10% lager. Naarmate de dag vorderde en de nieuwe CEO het verhaal kon duiden, verdween het koersverlies van het bord en zag de markt achter de cijfers wel degelijk een nieuwe CEO.
"Dit was het tweede kwartaal onder Van Zele en eigenlijk zijn eerste volledige kwartaal. Als er nog op te kuisen viel, moest hij het nu doen", zei een financieel expert gisteren. De verliescijfers waren het gevolg van afboekingen in de afdeling Media & Entertainment van waardeloos geworden voorraden, en van kosten van onderzoek en ontwikkeling die destijds op de balans geactiveerd werden. "In het tweede kwartaal van vorig jaar zaten we nog in de volle euforie van media en events en allerlei prestigeprojecten", zei Van Zele.
In juni 2008 maakte Barco bijvoorbeeld de dure overname van het in ‘events’ gespecialiseerde bedrijfje High End Systems bekend, gespecialiseerd in showverlichting. Barco kocht het bedrijf voor 55 miljoen dollar, toen de markt eigenlijk al over haar hoogtepunt heen was. Een andere ongelukkige beslissing was de uitkering van 70 miljoen euro aan de beleggers. Die werd in oktober in extremis herroepen, zodat Barco vandaag kan claimen voor het eerst in drie jaar meer geld op de bank te hebben dan schulden.
De hoogdagen van entertainment en events komen niet snel terug, zegt Van Zele. Hij ziet dit jaar geen beterschap. Barco was onlangs wel alomtegenwoordig bij de spektakeloptredens van U2 en Madonna, maar geld is er niet aan verdiend. "Zeker mannen als U2 willen altijd nog een stukje verder gaan en hoogstandjes toevoegen, maar dat kost ons wel geld. We moeten leren daar ook geld voor te vragen. We zijn slecht in projectmanagement", zei Van Zele, die eind januari Martin De Prycker opvolgde als CEO.
Van Zele zei gisteren drie Barco’s te zien: het Barco van de divisie Luchtvaart & Simulatie dat het min of meer goed doet, het Barco van Media & Entertainment waar méér dan 90% van de te nemen ingrepen gebeurd is, en ten slotte het Barco van de digitale cinema dat de wind van achteren heeft. Daar is de langverwachte groei in een hoge versnelling gegaan. Het wordt de nieuwe groeimotor zoals de projectoren uit de jaren negentig, met zoals toen dezelfde grote concurrent: Sony.
Barco heeft zicht op méér dan 250 miljoen euro aan orders voor digitale cinema op voorwaarde dat de financiering rond komt. Voorlopig zijn dat nog geen vaststaande orders, maar in het derde en vooral het vierde kwartaal zal dat voor groei zorgen. In Kuurne wordt momenteel de tewerkstelling met 50 personen uitgebreid. In China wordt komend jaar in een nieuwe assemblagelijn geïnvesteerd met het oog op de lokale Chinese markt. Barco is deels afhankelijk van technologie van derden (Texas Instruments) en ook daar moet de capaciteit kunnen volgen.
Van Zele schetste gisteren een beeld van hoe niet enkel 3D-digitale projectoren verkocht kunnen worden, maar hoe in de toekomst een totaalconcept aan de man gebracht zou worden. Als voormalig CEO van netwerkintegrator Telindus gelooft Van Zele in het aanbieden van totaalconcepten, wat voor de ingenieurs van Barco een kleine cultuurschok is. Barco moet ook meer zoals in de afdeling Medische Beeldvorming inspelen op crisisproducten en goedkopere oplossingen aanbieden. Ook dat is een cultuurschok. De verwachtingen ten aanzien van de nieuwe CEO blijven intact.