Nieuws

Q&A services: nearshore versus offshore

 

1. Wat is outsourcing?
Bij outsourcing geeft een onderneming een deel van haar IT uit handen aan een gespecialiseerd bedrijf. Dat neemt dan bijvoorbeeld het beheer van het pc-park en het datacenter over. Het is ook mogelijk om de ontwikkeling van bedrijfssoftware over te laten aan een outsourcingsbedrijf, of de helpdesk uit te besteden.

Het voordeel is dat het uitbestedende bedrijf zich kan terugplooien op zijn kerntaken en zich van IT niet te veel moet aantrekken. Meestal gaan bij een outsourcing de IT’ers over naar het andere bedrijf. Niet noodzakelijk een slechte zaak, omdat ze vaak hun voordelen behouden en ze in een echt IT-bedrijf meer doorgroeimogelijkheden hebben.

2. Waar ter wereld is offshore?
Een bedrijf kan ervoor kiezen om een deel van het IT-werk naar een ander land uit te besteden. India is een van de meest voor de hand liggende plaatsen om IT-werk naar te verhuizen. De lonen liggen er lager, terwijl het programmeerwerk van de Indiërs van hoge kwaliteit is. Toch wordt gezegd dat de lonen in India tot een westers niveau stijgen. Andere opkomende lageloonlanden zijn de Filippijnen en China.

Het grootste probleem met offshore outsourcing is het cultuurverschil en de geografische afstand. Als u met een puur Indiase speler zonder Belgisch kantoor in zee gaat, is het niet evident om die samenwerking te coördineren. Als de dienstenleverancier wel in België actief is, is het makkelijker om het werk af te stemmen.

3. Wat is nearshore?
Nearshore is hetzelfde als offshore outsourcing, maar dan in een land dat dichter bij huis ligt. Daarbij wordt vooral naar Oost-Europa gekeken, voor de Franstalige landen komt vaak ook Noord-Afrika in aanmerking.

Het voordeel van nearshore zit al in de kortere afstand. Voor een vergadering is het mogelijk om het vliegtuig op te stappen, te vergaderen en dezelfde dag nog terug te keren.

Ander voordeel is een kleinere bureaucratische last voor wie binnen de EU blijft. Zo is bijvoorbeeld de confidentialiteit tussen bedrijven geregeld met een wettelijk kader binnen Europa. Met een Indiaas bedrijf moet die via certificaten geregeld worden. Mensen uit Oost-Europa kunnen ook makkelijker overgevlogen worden voor de analysefase, omdat de werkvergunning eenvoudiger te verkrijgen is.
 

 

 

4. Wat is het beste land om vanuit België mee samen te werken?
Culturele affiniteit kan doorslaggevend zijn in de keuze om te beginnen outsourcen naar een bepaald land. Zo heeft Groot-Brittannië een historische band met India, en Duitsland staat dicht bij de Oostbloklanden. Scandinavië en Finland hebben dan weer een link met de Baltische staten. Roemenen zijn sterk in romaanse talen, waardoor ze interessant worden voor Franstalige bedrijven. Nederlands buiten Vlaanderen en Nederland is zeldzaam. Toch zijn uitgeweken Nederlandstaligen in Spanje een optie om nearshore te gaan outsourcen.

5. Zijn mengvormen van offshore en nearshore mogelijk?
Ja, elk groot outsourcingsbedrijf biedt de mogelijkheid om werk tussen verschillende geografische locaties te verdelen. De benamingen zijn altijd een variant op hetzelfde thema: best shore, right shore of multi shore.

De outsourcer, een groot bedrijf dat in meerdere landen actief is, zorgt er dan voor dat de projecten tussen de geografische locaties gecoördineerd worden. Wie zo’n grote speler aanspreekt, heeft trouwens minder last van de culturele verschillen dan de bedrijven die alles zelf willen doen.
 

 

businessitprofessionalnearshoreoffshoreoutsourcingtrendsentips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken