Nieuws

Het bestbewaarde geheim in IT: de prijs

Het was zowat twintig jaar geleden. Van gsm en internet was er nog geen sprake. Het waren de hoogdagen van de commerciële zender en spelprogramma’s als ‘de Juiste Prijs’. Een showbizzprogramma met heel veel bordkarton en een presentator die was weggelopen uit een reclamespot voor wasproducten. Mijn grootouders waren er alvast verzot op. Telkens ik er als jonge snaak op bezoek was en de show op stond, moest ik mee raden naar de prijs van de meest banale producten. Intussen zette mijn grootmoeder koffie en kwamen er koekjes op tafel. Dat waren nog eens tijden.

Een programma dat helemaal draait rond het raden van de juiste prijs. Hoe kwamen ze erbij? Maar ik moest er eerlijk gezegd aan terugdenken toen ik de voorbije weken werkte aan een aantal artikel in dit blad. Want een paar keer stootte ik zelf op zowat bestbewaarde geheim in IT: de prijs.
 

Kijk, we schrijven met dit blad over een heleboel interessante technologieën. We gaan de hort op voor interviews en conferenties. We krijgen dagelijks een karrenvracht aan persberichten van IT-bedrijven. Een of andere vicepresident die "toevallig net volgende week in het land is" wil al snel een half uurtje vrijhouden om met ons te praten. Dat is fijn, ook al zijn we vaak op zoek naar andere dingen. Gebruikersverhalen bijvoorbeeld. Dat lukt wel, maar moeilijker. Want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat die klant ineens negatieve dingen gaat zeggen. Ik herinner me een interview over een of ander softwareproject met een nutsbedrijf dat zó ontevreden was dat het zijn leverancier met de grond gelijk maakte. Al gebeurt zoiets zelden.

Waar IT-bedrijven dus het meest voor huiveren is het meegeven van een richtprijs voor hun producten. Schrik als ze hebben om daar later op te worden vastgepind. Dat is begrijpelijk, al valt er over prijs wel wat te vertellen. Iets verder in dit nummer staat een dossier over software voor uw website waar de aankoopprijs gaat van 0 tot pakweg 10.000 euro. Dat is niet niks. Voor een ander artikel in dit nummer heb ik geprobeerd om een prijsindicatie te krijgen van Microsoft Sharepoint software, MOSS voor de vrienden. Een prijsvork of een gemiddelde. Maar mijn mailtje naar de softwarefabrikant werd door deze doorgestuurd naar de reseller die hem vervolgens, zelfs na een vriendelijke reminder, negeerde. Een derde poging bij een IT-integrator leverde al eveneens niets op. Geen prijs dus.

En toen wist ik het. Het wordt tijd voor een nieuwe ‘Juiste Prijs’ in IT. Een nieuw format met langs de ene kant de leveranciers, en aan de andere kant een zaal vol rumoerige klanten die mogen raden hoeveel software x of y moet kosten. Mijn grootouders kunnen het hopelijk nog beleven, al komt mijn idee voor de oorspronkelijke presentator te laat. De man overleed ruim tien jaar geleden. Maar we vinden wel iemand.

businesseditoitmossprijssmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken