Nieuws

Internetfraude kost Belgen 30 miljoen euro

De Belgen zijn vorig jaar vermoedelijk dertig miljoen euro armer geworden door internetfraude. Dat becijfert de Federal Computer Crime Unit.

Het aantal online aankopen is de laatste jaren explosief toegenomen. Ogone, het online betaalplatform dat zegt 85 procent van de Belgische markt in handen te hebben, registreerde tussen januari en december ongeveer zes miljoen transacties. Dat is 33 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

"Vorig jaar hebben wij tot 590 miljoen euro verwerkt, 28 procent meer dan in 2007", zegt Pierre Willaert, countrymanager van Ogone. "Maar in totaal zullen de Belgen voor enkele miljarden euro’s gespendeerd hebben op internet, omdat ze natuurlijk ook over de landsgrenzen kopen, en er niet altijd betaald wordt via het internet."

Meer klachten over fraude
Deze miljardenbusiness trekt vanzelfsprekend oplichters aan. "We merken dat het aantal klachten over fraude toeneemt", bevestigt Luc Beirens, hoofdcommissaris en diensthoofd van de Federal Computer Crime Unit. "In 2006 waren dat er nog maar 1.081. Het jaar nadien zaten we al aan 3.248 en vorig jaar kwamen we uit op 3.847. Het is dus zeker niet zo dat de fraudegevallen even exponentieel toenemen als het aantal verrichtingen."

Van amper 233 van de 3.847 klachten heeft de FCCU een idee van de omvang van de schade. "De lokale politie is niet verplicht om de schade in te geven in de database. We proberen die nu te sensibiliseren om dat steevast wel te doen. Van die 233 dossiers weten we dat de gemiddelde schade 2.572 euro is."

10 miljoen euro schade in 2008
"De grootste groep mensen verliest tot 250 euro, een kleine minderheid wordt voor meer dan honderdduizend euro opgelicht. Door een extrapolatie komen we aan tien miljoen euro schade voor alle dossiers van vorig jaar. We weten uit ervaring dat gemiddeld amper 66 procent van de gedupeerden een aangifte doet. Met een ruwe schatting komen we dus aan een totaal verlies van dertig miljoen euro voor 2008", aldus Beirens.

Hoe het dit jaar gesteld zal zijn met het aantal klachten, is nog moeilijk te zeggen: "De registratie gebeurt door de lokale politie. De klachten bereiken ons dus altijd met vertraging. We kunnen maar hopen dat steeds meer consumenten een gezonde alertheid kweken voor verdachte aanbiedingen."

Ook over het aantal opgeloste zaken geeft Beirens geen cijfers: "Vaak gaat het om grensoverschrijdende zaken en die zijn heel moeilijk op te lossen. Deze lente zijn we er door internationale samenwerking in geslaagd een Roemeense bende op te rollen. Maar nu blijkt dat in hetzelfde dorp al een nieuwe bende aan het werk is, die gewoon de gegevens van de oude oplichters gebruikt."

businessfccufraudeinternetitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken