Nieuws

Panda Security wil ook consument in de cloud

De Spaanse securityspecialist Panda Security gaat er prat op één van de eerste beveiligingsbedrijven te zijn die e-mail beveiliging als een dienst aanbood. Vorige maand pakte het ook uit met een gratis cloud-versie van zijn beveiligingspakket voor consumenten. Panda ziet deze gratis versie als een stuk research voor zijn betalende bedrijfsversies.

“De stap voor consumenten naar cloud security is misschien makkelijker dan voor bedrijven,” zegt Bruno Rodriguez Calvo, business development & channel director bij Panda Security. “Zonder het te beseffen zijn ze al mee met het concept van de cloud, want ze gebruiken e-mail pakketten als Gmail of Hotmail.” Rodriguez Calvo wijst er op dat het aanpakken van antivirus bescherming in de cloud een van de traditionele bezwaren tegen antivirus opheft, namelijk dat de antivirus software te veel plaats en verwerkingskracht van de pc inneemt. “Het is niet meer dan logische dat beveiliging één van de eerste domeinen is die naar het internet verhuist. Er komen zoveel bedreigingen per dag bij dat het niet mee bij te houden is om telkens voor nieuwe ‘signatures’ te zorgen die al die bedreigingen bevatten. Die database online plaatsen is dus een goed idee.”
 
Panda Security startte zijn onderzoek naar cloud security al vier jaar geleden en bracht twee jaar later de eerste producten op de markt. Nu claimt het de eerste te zijn die een gratis cloud antvirus in de consumentenmark zet, met zijn Panda Cloud Antivirus die eindgebruikers volledig gratis kunnen gebruiken. Volgens Bruno Rodriguez Calvo was het onderzoek naar cloud security voor Panda een grote investering. “Niet ieder security bedrijf kan die investeringen aan. Wij besteden 25% van onze omzet aan R&D.” Rodriguez Calvo gaat er dan ook van uit dat de overgang naar security-as-a-service tot het verdwijnen van een aantal van de kleinere spelers zal leiden. De gratis versie van zijn antivirus ziet Panda ook als een onderdeel van zijn research: “Op die manier hebben we heel veel sensoren in de markt die alles opvangen wat er aan bedreigingen op het net zit.” Die informatie wordt ingebracht in het systeem van ‘Collective Intelligence’, de eigen cloud technologie van Panda. Informatie van miljoenen gebruikers wordt samengebracht in Collective Intelligence. “Per dag pikken we zo 50.000 nieuwe malware samples op, die binnen de zes minuten geclassificeerd worden.”
 
Met zijn commercieel aanbod spitst Panda zich vooral toe op de KMO, of op bedrijven met veel kantoren. “Daar is het niet praktisch om op iedere locatie een afzonderlijke server te zetten, dus kan je de beveiliging beter via de cloud regelen.” Als voorbeeld geeft Rodriguez Calvo de hamburgerketen McDonald, waar het ondoenbaar is om op iedere locatie een afzonderlijke server te zetten. Klanten van Panda werken ook vaak met een ‘mixed mode’. Zo heeft de regering van Madrid een systeem waarbij in de vaste kantoren een server opgezet is met de traditionele antvirus pakketten, maar de ambtenaren die met een laptop werken, worden via de cloud beschermd.

Volgens Panda blijft de rol van de reseller ook in de cloud dezelfde als bij traditionele antivirus pakketten, het bieden van extra kennis en service. “Resellers moeten migreren naar een services model. Ze kunnen antivirus zien als een onderdeel van hun managed services aanbod. Op die manier wordt een reseller een managed services provider.” Het voordeel voor de reseller is dat hij deze diensten vanaf een centrale locatie kan doen: alle klanten kunnen op één werkplek op één console in de gaten gehouden worden. Panda pakt graag uit met het voorbeeld van Paradigit in Nederland. Dat bedrijf beheert 35.000 clients in 1.200 scholen, en heeft daar maar vier personeelsleden voor nodig.

Een ander voordeel van cloud security voor de reseller is volgens Bruno Rodriguez Calvo dat de reseller veel meer rapporten en analyses kan aanleveren aan zijn klant. “Die kan hij op regelmatige basis persoonlijk met de klant gaan bespreken, een goede gelegenheid om te peilen naar andere investeringen.”
Panda spreekt tegen dat cloud computing op de duur kan leiden tot het uitschakelen van de reseller. “Wij kunnen nooit zo fijnmazig met klanten omgaan als een reseller dat wel kan,” zegt sales manager Christophe Defrance. “Wij zijn geen dienstenbedrijf, wij gaan deze diensten nooit rechtstreeks aan klanten leveren.”
Panda wil zijn resellers vooral ook helpen bij het wegnemen van de koudwatervrees bij de KMO rond alles wat cloud computing is. “Angst is de grootste drempel voor Security-as-a-service. Daarom bieden we de resellers een heel pak documentatie en presentaties over hoe hij SaaS moet verkopen. “De belangrijkste tip voor de reseller is wel dat hij geen Security-as-a-Service’ moet verkopen, maar een oplossing tegen beveiligingsproblemen. Een reseller moet niet de naam ‘cloud’ of ‘security-as-a-service’ verkopen, maar de voordelen van dit soort dienstverlening.”
 
Op 18 december publiceert IT Reseller een uitgebreid dossier over security-as-a-service, met daarin heel wat praktische tips voor de reseller om succesvol te zijn met een cloud aanbod.
antivirusbruno rodriguez calvobusinesschristophe defrancecloudcollective intelligenceitresellerpandasecurity as a service

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken