Google is geen sociaal bedrijf
Het nieuws circuleerde al een dag en gisterenavond zat de configuratie eindelijk in mijn eigen Gmailaccount: Google Buzz. Met deze nieuwe toepassing kun je makkelijk foto’s, filmpjes en interessante links delen met je contactpersonen.
Google Buzz is een onderdeel van Googles e-maildienst Gmail en biedt de gebruiker de mogelijkheid korte berichten online te zetten, die door anderen van commentaar voorzien kunnen worden. Daarmee breidt Google zijn eigen e-maildienst uit met sociaalnetwerkfuncties.
De sociale dienst ondersteunt enkele bekende webdiensten: Picasa, Google Reader, YouTube, Flickr, Blogger en Twitter. Er zal op Google Buzz ook inhoud van niet-Google-sites gedeeld kunnen worden, zoals Twitter. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid en zullen ontwikkelaars hun eigen ‘applicaties’ kunnen ontwikkelen.
Echt wild was ik er niet van toen ik gisterenavond van de Buzz proefde. De dienst is misschien handig, maar voegt op zich niet veel toe aan wat we al hebben. Akkoord, er is een link met Twitter en YouTube en we kunnen onze status meegeven. Maar zaten we daar nu echt op te wachten? Erg intuïtief vind ik de interface nu ook weer niet. U kent het wel: het ‘is-het-dit-maar-fenomeen’.
Het probleem bij Google ligt volgens mij ook op iets breder niveau: het is geen ‘sociaal bedrijf’. Want ondanks de aandacht voor sociale media de laatste jaren is de gigant er nooit in geslaagd om hier een antwoord op te bieden. Zo waren er in het verleden bijvoorbeeld Orkut, Dodgeball en Jaiku: Google-diensten die veelbelovend van start gingen, maar uiteindelijk vaak een stille dood stierven. Het is nog maar de vraag of Google deze keer wel zal slagen in het opzetten van zijn sociaal netwerk.
Argwaan
Google heeft ook altijd erg argwanend gekeken naar het succes van Facebook, las ik onlangs nog eens uitvoerig in het boek Planet Google. Want al die miljoenen Facebookgebruikers bevinden zich in een virtuele variant van een ommuurde tuin, moeilijk grijpbaar voor Googles zoekresultaten. Zeker nu Facebook met een eigen e-maildienst op de proppen komt, wordt men op de Google-campus toch wat zenuwachtig.
Er is nog een andere tactische reden waarom Google juist nu met Google Buzz op de proppen komt. Hun stap zou de glans kunnen wegnemen van de plannen van Facebook en Twitter om naar de beurs te gaan. Allebei jonge technologiebedrijven die worden gezien als logische kandidaten voor een beursgang op een niet al te lange termijn. Beide bedrijven hebben de afgelopen tijd een sterke groei van gebruikers laten zien. Facebook groeide met meer dan tweehonderd procent, Twitter zelfs meer dan duizend.
Een mens zou voor minder tegengewicht bieden met wat Buzz.