Nieuws

Waar zit spraaktechnologie?

Ongeveer tien jaar na Lernout & Hauspie overschrijdt een van de specialisten in spraaktechnologie de één miljard dollar omzet. Ook Google heeft plannen met de technologie. We sommen enkele domeinen op waar ze nu al van tel is.

1) Ziekenhuizen en advocaten
In ziekenhuizen zorgt spraaktechnologie voor de snellere verwerking van de gegevens, wat meteen ook tot een snellere diagnose kan leiden. Momenteel maakt 75 procent van de ziekenhuizen in België en Nederland gebruik van spraaktechnologie. Een percentage dat in Scandinavië nog een stuk hoger ligt.

“Gezondheidszorg is onze grootste doelgroep”, bevestigt Steven Steenhaut, senior marketingdirector voor Europa bij Nuance, dat vorig jaar de kaap van de een miljard dollar omzet overschreed.

Het gaat dan vaak om ingesproken rapporten die snel in tekst kunnen worden omgezet. Een toepassingsveld dat in ziekenhuizen, maar ook in advocatenkantoren wel eens opduikt, is het dicteren van teksten.

2) Callcenters
De telecomwereld en het bankwezen behoren tot de eerste industrieën die gebruik gingen maken van de technologie in hun callcenters. In callcenters wordt de technologie ingezet voor selfservice-toepassingen.

“De beller wordt door een computer te woord gestaan, die in staat is de antwoorden van consumenten te begrijpen. Bijvoorbeeld bij het opvragen van een adres, het doorgeven van abonnementswijzigingen, of het herkennen van de klant”, verklaart Frederik Durant van Prompt Speech Applications.

Belgacom experimenteerde enkele jaren geleden met Lisa, de virtuele telefoniste bij de inlichtingendienst. “Maar dat experiment werd te snel gelanceerd, en nadien niet voldoende geperfectioneerd”, vindt Durant. Al blijken er ook tegenvoorbeelden te bestaan.

“Air France herleidde onlangs 120 telefoonlijnen naar één centraal nummer. Door een antwoord te geven op een open vraag, zoals ‘hoe kan ik u helpen’, wordt de beller met de juiste dienst verbonden. Met een verbetering van de klantentevredenheid tot gevolg”, weet Steenhaut.

3) Gsm & gps
Een belangrijke opkomende markt in de wereld van spraaktechnologie zijn de embedded systemen, die dienen voor de aansturing van allerhande hardware. Bekend voorbeeld is het voicedialing op de iPhone, wat een vrij populaire applicatie blijkt te zijn. Ook het dicteren van een sms in de auto of het bedienen van een gps-toestel is zo’n voorbeeld van ingebouwde spraaktechnologie.

Als het bijvoorbeeld aan Google ligt, is de software op uw telefoon binnenkort in staat om ook gesproken taal te vertalen en het resultaat te laten horen. Om dit voor elkaar te krijgen werkt de zoekgigant aan zeer nauwkeurige vertaalsoftware.

4) Voicepicking
Een heel specifiek toepassingsveld zit in de logistieke sfeer en wordt voicepicking genoemd. Hierbij instrueert het computersysteem dan bijvoorbeeld een magazijnmedewerker via een hoofdtelefoon. Deze medewerker bevestigt vervolgens ook mondeling dat de acties werden uitgevoerd, via een microfoon die aan de hoofdtelefoon is verbonden.

5) Handicap
Vaste waarde in het gebruik van spraaktechnologie zijn alle pc-gebruikers die niet op een traditionele manier, met muis en toetsenbord dus, met een pc kunnen werken. En die handicap kan dan ook alle kanten uit gaan. “RSI, dyslexie of mensen zonder handen”, illustreert Steenhaut.

blogbusinesshauspieinternetitprofessionallernhoutspraaktechnologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken