Is er ruimte voor een ander soort distributeur?
Februari is geen sterke maand geweest in het kanaal. “Hopen maar dat het dipje zich niet doorzet in de volgende maanden” is een veelgehoorde zorg. Tech Data kiest inmiddels resoluut voor de aanval. In de laatste maanden haalden ze CDG en Source binnen.
Competenties kopen, luidt het officieel – zal wel –, maar vooral omzet en marktaandeel. Vanuit het kanaal verneem ik trouwens ook dat ze stevig op de prijzen aan het inbeuken zijn. Ook hier lijkt ‘markt kopen’ de strategie. De andere grote distributeur hult zich dan weer in een stilzwijgen met grote focus op de kostenbasis, eerder een verdedigende houding. Hoe valabel deze business strategieën ook zijn, echt vernieuwend zijn ze niet.
Wat is de logica achter zo’n scenario? Wel, een technisch profiel verkoopt dikwijls beter dan een gewone verkoper. Dat heeft niet alleen met vakkennis te maken maar ook met psychologie. Een IT manager stelt zich tegenover een verkoper op als ‘die wil mij iets verkopen, dus kan ik maar beter op mijn hoede zijn’. Tegenover een technische persoon is de ingesteldheid: ‘die man is een specialist ik moet luisteren omdat ik hier een oplossing voor mijn probleem kan vinden’. Toen ik nog computers verkocht kwam ik dat meermaals tegen. Ik ging het uitleggen bij de IT manager waarna ik een offerte kon maken en de technische man die ondertussen met een aantal andere IT’ers gesproken had kwam binnen met, bij wijze van spreken, een bestelbon voor een nieuwe printer, supplies, een router etc.. Om maar te aan te geven dat er iets te zeggen valt om ‘gespecialiseerde technische mensen met een zekere commerciële feeling’ achter de telefoon te zetten. Voor de kleinere resellers is het dubbel prijs: ze krijgen terug een stem te horen én ze krijgen een competent antwoord. M.a.w. de kans dat ze gaan kopen is redelijk groot.