De ambities van NEC
Begin april werd Nec Philips Unified Solutions definitief de volledige eigendom van de Japanse elektronicarus Nec. Op die manier wordt het bedrijf helemaal ingebed in een onderneming die volledig business-to-business gericht is.
Al in de jaren ’90 besliste de Nederlandse Philips-groep dat de business-to-business telefonieoplossingen van Philips Business Communications niet langer tot de kerntaken van het bedrijf behoorden. Dat betekende dat er niet langer grote investeringen in de producten zouden gebeuren en de afdeling ofwel verkocht zou worden, ofwel in een joint-venture met een ander bedrijf geplaatst. Dat leidde begin 2006 tot de joint venture Nec Philips Unified Solutions. De keuze voor NEC was niet toevallig, op productvlak werd tussen beide bedrijven al enkele jaren samengewerkt. “Binnen NEC vonden we een omgeving die ook volledig op de B2B gericht is,” zegt sales manager Belux Walter Killens. Deze samenwerking leidt er nu tot dat NEC eind deze maand NEC Philips helemaal overneemt, en dus voortaan NEC Unified Solutions gaat heten.
One NEC
In België wordt NEC Unified Solutions dan één van de drie NEC-afdelingen, naast NEC Computers (servers, storage, oplossingen) en NEC Displays. Hoe de drie entiteiten gaan samenwerken is nog niet duidelijk, dus een ‘One NEC’ is nog niet voor morgen. “Er zijn vrij veel verschillen in de channelstrategie van de drie afdelingen. We moeten dat nog eens grondig onderzoeken,” zegt Walter Killens.
De ambities van NEC zijn daarom niet minder groot. “Wereldwijd wil NEC altijd in de top drie staan in de segmenten waarin het actief is, dus er is nog werk aan de winkel.” In de markt voor grote ondernemingen staat NEC in België rond de vijfde plaats, schat Killens in, voor de KMO-markt is de situatie moeilijker in te schatten, omdat Belgacom daar als OEM met een groot deel van de koek gaat lopen.
Resellers
Sinds drie jaar werkt NEC Unified Solutions volledig volgens een indirect model, via twee resellers in België. Er is enerzijds Nextel dat de markt voor de KMO’s bewerkt, en anderzijds Real Dolmen dat in 2007 de directe verkopen aan grote ondernemingen van NEC Philips overnam. “Onze directe sales & service afdeling werkte ook als integrator en bood onder meer ook oplossingen van andere partijen aan.” Een werk dat het bedrijf toch liever aan een externe partner overliet.
Het is de bedoeling van NEC Unified Solutions om zijn zakencijfer zeker verder op te drijven, zodat er ook nieuwe resellers bij kunnen komen. “Maar we willen niet per se extra resellers aanstellen die alleen maar marktaandeel afnemen van de bestaande resellers. Er moeten nieuwe markten aangeboord kunnen worden.” Nu al staat NEC Philips sterk in overheid en gezondheidszorg, met installaties bij de Vlaamse Gemeenschap (de grootste klant van het bedrijf), AZ Groeninghe, maar ook in de industrie met bijvoorbeeld D’Ieteren.
Gebruiker centraal
De belangrijkste evolutie in de telefoniemarkt is volgens Killens de vaststelling dat steeds meer met de gebruiker rekening gehouden wordt: die wil constant bereikbaar zijn en kunnen communiceren wanneer hij dat wil, waar hij dat wil en vanaf welk toestel hij dat wil. Daarom ontwikkelde NEC Philips het ‘business connect’ concept waarin diverse ‘rollen’ gecreëerd kunnen worden die een gebruiker kan aannemen.
Voorlopig blijft er een mooie markt voor pure telefonie. “Gartner voorspelde indertijd dat alles Voice over IP zou zijn tegen 2005, maar er is wel degelijk nog steeds een interessante markt voor telefonie, al zal telefonie op lange termijn zeker een onderdeel worden van een bredere toepassing.”