Microsoft smoort privacy zelf in de kiem
Microsoft werkte in 2008 aan browsertechnologie die het surfgedrag privé moest houden. De technologie is afgezwakt om online advertenties te bevoordelen, zo schrijft de Amerikaanse krant Wall Street Journal.
De plannen voor de browser Internet Explorer 8.0 bevatten in 2008 nog het idee om standaard het surfgedrag van de gebruiker helemaal privé te houden. De meest gebruikte trackingtools zouden met deze technologie geen informatie meer krijgen. Dat zou betekenen dat uitbaters van websites geen zicht meer krijgen op wat de surfer online uitspookt.
De privacyfunctie in IE8 zou aanvankelijk standaard aanstaan, maar in de uiteindelijke versie van de browser staat deze standaard uit. Wie nieuwsgierige trackers wil vermijden, moet de privacytechnologie dus zelf inschakelen.
Advertenties
Er is een duidelijke reden waarom de privacy van gebruikers niet zo streng afgedwongen wordt. Adverteerders kennen immers graag de handel en wandel van gebruikers. Een striktere afdwinging van de privacy zou het voor Microsoft bemoeilijken om winst te maken met advertenties.
Omdat Internet Explorer het grootste marktaandeel heeft van alle browsers, hadden de plannen uit 2008 een grote impact kunnen hebben op het web. Tegenwoordig gebruiken de meeste sites immers trackingtechnologie, zoals cookies.
De uiteindelijke versie van IE8 kwam in 2009 uit. Deze bevat de beveiligingsfunctie, die InPrivate Filtering heet. Maar ze is niet zo gebruiksvriendelijk als oorspronkelijk de bedoeling was: surfers moeten de filter elke keer opnieuw inschakelen als ze de browser starten.