Simbox wordt overbodig
De traditioneel hoge tarieven voor telefoongesprekken van vaste naar mobiele toestellen worden (eindelijk) goedkoper.
Een operator als Belgacom is nu intussen verplicht om de daling tussen gsm-operatoren meteen aan je door te rekenen. En dat is toch al snel 4 à 6 eurocent per belminuut. Waardoor oude besparingsmaatregelen zoals een simbox overbodig lijken.
Ruim dertig procent van alle belminuten in Belgische bedrijven verloopt tussen een vast en een mobiel toestel. Maar in verhouding waren die telefoontjes, ondanks alle aangekondigde prijsdalingen, veel duurder. Vele bedrijven namen dan ook hun voorzorgen. Ze sensibiliseerden het personeel, onderhandelden met hun operator of gingen over tot technische ingrepen zoals ‘simboxen’ om de telefoonkosten te drukken.
Een simbox is een module met een (mobiele) simkaart die aan de telefooncentrale van het bedrijf wordt gekoppeld. Het vast-naar-mobiel-gesprek wordt dan mobiel-naar-mobiel. Volgens telecombedrijf Meucci Sollutions liepen operatoren op jaarbasis gemakkelijk tot 3.500 euro verlies op per simbox.
Prijsdaling
Intussen zitten de tarieven voor vast naar mobiel (en omgekeerd) in dalende lijn. Dit is een gevolg van de dalende tarieven voor het afwikkelen van gesprekken tussen gsm-operatoren. Intussen is Belgacom verplicht om de daling van die tarieven door te rekenen aan de klant. Als bedrijf kijk je dus best even na of dit ook effectief is gebeurd. Want het gaat toch al snel om 4 à 6 eurocent per belminuut.
Mede hierdoor stelt een gebruikersvereniging als Beltug vast dat oude remedies zoals de simbox overbodig worden. “Het kan best zijn dat de kostenbesparing door het gebruik van simboxen zo klein of onbestaande is geworden dat ze niet opweegt tegen de nadelen”, stelt Danielle Jacobs van Beltug, de vereniging van professionele telecomgebruikers. “In de meeste gevallen werden de simboxen al jaren geleden geplaatst, toen het kostenplaatje er heel anders uitzag.”
Heel wat bedrijven gingen intussen tot actie over. Binnen HR-dienstverlener USG People werd bijvoorbeeld onlangs beslist om de simboxen niet langer te houden. “De keuze om met de simboxen te stoppen was in financieel opzicht een no-brainer”, aldus Leen Geirnaerdt, general manager SSC Transactions & Support, USG People Belgium.
Nadelen
Het gebruik van een simbox heeft echter ook nadelen. Zo is het voor de ontvanger van de oproep onmogelijk om te zien wie hem belt. Bij USG moesten de consultants bijvoorbeeld steeds het nummer van het agentschap op de voicemails van werkzoekenden inspreken, omdat de oproepen vanuit simboxen als “onbekend” werden weergegeven.
Het was voor kandidaten, klanten of andere contacten dus onmogelijk om automatisch naar een kantoor terug te bellen, of te zien dat het USG was die belde.
Ondanks de aangekondigde tariefdaling hebben operatoren voor bedrijven met mobiele medewerkers vaak speciale tariefplannen om de telecomfactuur te verminderen. Operatoren bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid aan van een ‘office zone’, waarbij gsm’s binnen een bepaalde zone via een aangepast tarief telefoneren.
Bovendien komen operatoren de laatste jaren meer en meer op de proppen met een gebundeld aanbod, waar vast en mobiel in vervat zitten.