Nieuws

3D-computers besturen met je ogen

Tien jaar geleden kon niemand voorspellen dat we ons leven zouden blootgeven op een sociaal netwerk, en leek een schijf van een terabyte eerder iets voor datacenters dan voor onze PC. Net zo is het moeilijk om nu te voorspellen waarover Smart Business in 2020 zal schrijven. Enkele bedrijven gunden ons een kijkje in hun onderzoekslabs, zodat we toch tenminste een poging kunnen wagen.

1. Canon: 3D en gemengde realiteit
Op Canon Expo kon men in oktober een voorsmaakje krijgen van wat Canon ons de komende jaren nog te bieden heeft. Grootste blikvangers zijn de steeds realistischer 3D-beelden, die allang geen scherm meer hoeven om geprojecteerd te worden. Het resultaat zijn soms griezelig echte beelden van voetballende jongetjes die net naast een collega hun kunsten vertonen.

Het lijkt wel een scene uit ‘The Sixth Sense’, maar het wordt pas echt indrukwekkend wanneer u uw handen in zo’n geprojecteerde 3D-werkelijkheid kan bewegen en het geprojecteerde beeld kan manipuleren.

Meteen ziet elke nog studerende aspirant-dokter allicht de voordelen van zulke toepassing: als u met uw hand een digitaal 3D lichaam kan verkennen in plaats van een werkelijk opengesneden patiënt, dat maakt het toch allemaal wat eenvoudiger en vlotter.

‘Mixed reality’ wordt, wellicht in combinatie met 3D, een thema waar we binnen een decennium nog (of al) over praten.

2. IBM: luchtbatterijen en gesproken internet
Gevraagd naar een blik in de toekomst heeft IBM het eerst over ‘Project Vulcan’. Dat klonk veelbelovend: wij stelden er ons meteen technologie uit Star Trek bij voor: ‘beam us up, Scotty!’. Maar eigenlijk betreft het gewoon de volgende generatie van Lotus Notes: alles wat deze software al kon (mail, chat, presence, agenda, …) maar dan overgoten met een flinke saus social media.

Integratie van sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn dus, maar ook en vooral: een sterk Facebook-achtige interface waarin de status van collega’s, klanten en andere leden uit het netwerk rechtstreeks wordt verbonden met bedrijfsspecifieke taken en processen.

Wanneer we hen vroegen iets verder in de toekomst te kijken, kregen we onder meer Project Steeper voorgeschoteld: dit onderzoeksproject van de Europese Unie wil het energieverbruik van werkende elektronische toestellen tot een tiende herleiden, en in slaaptoestand haast geen energie laten verbruiken.

Energieverbruik, en onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, is uiteraard een favoriet onderzoeksonderwerp. Met hun ‘Battery 500’ project hoopt IBM batterijen te ontwikkelen voor elektrische wagens die een autonomie van zowat 800 kilometer mogelijk maken.

Hiervoor zou van lucht, en niet meer van metaaloxide, gebruik worden gemaakt. Het project is nog pril en wellicht zien we pas in 2020 resultaat maar de mogelijke resultaten zijn zo veelbelovend dat het toch heel ernstig wordt genomen.

Tenslotte wezen ze ons nog op het zogeheten ‘spoken web’, waarbij het navigeren door het web gebeurt op basis van steminstructies en ook de output gesproken is in plaats van geschreven. Een zeer boeiend en nuttig project maar allesbehalve eenvoudig: stemherkenning is hiervoor vooralsnog niet voldoende volwassen en betrouwbaar.

3. HP: ‘pay per read’ en staren als interface
Bij HP staat vooral de manier waarop technologie in het dagelijkse leven zal worden ingezet centraal. Prith Banerjee, Senior Vice President of Research bij HP, ziet bijvoorbeeld een hele wijziging in de manier waarop digitale boeken zullen worden aangeschaft: “ik zie meer een ‘pay per view’ model waarbij de lezer betaalt om een boek eenmalig te lezen.

De waarde van het boek wordt dan automatisch bepaald door het aantal malen dat dit boek werd geselecteerd.”

Banerjee ziet ook een drastische verhoging van het aantal toestellen waarop ons informatie wordt geleverd, “en ze komen in alle vormen en formaten: groot, klein, oprolbaar, uitvouwbaar, enzovoort. En ze zullen allemaal minimaal energie verbruiken.”

Banerjee ziet ook een verdere evolutie van natuurlijke interface: “van aanraakschermen vandaag naar schermen die reageren op gebaren, op gezichtsuitdrukkingen en zelfs op lang staren.”

4. Microsoft: interactieve papieren karanten en overal aanraakschermen
Wellicht heeft iedereen al de Microsoft video gezien waarop ze hun visie op de toekomstige werk- en leefplek vertonen. De interactieve boarding card in het vliegtuig, het raam als projectiescherm, het fysieke bureaublad als levensgroot aanraakscherm, het doorzichtige bord waarop leerlingen van één continent kunnen samenwerken met leerlingen ver weg, de interactieve papieren krant.

Het zijn maar enkele van de ideeën die in deze video werden gestopt en die Microsoft in de loop van de volgende jaren (of soms decennia) hoopt te helpen realiseren. Ian Sands, die de visie van de Microsoft Labs mee vormgeeft in deze video’s, spreekt over een tijdraam van vijf à tien jaar, dus zou u alles wat in deze video te zien is, moeten kunnen kopen en/of gebruiken tegen de tijd dat wij onze twintigste verjaardag vieren.

5. En Smart Business Strategies?
Als we de toekomstvoorspellingen mogen geloven, zal Smart Business u in 2020 zeker niet meer in deze papieren vorm worden toegestuurd. Ofwel downloadt u ons blad voor eenmalige lezing en betaalt u bijzonder veel voor een bewaarnummer als dit. Ofwel bezorgen wij u een papieren prototype waarop u de artikels tevoorschijn kan zwaaien en inzoomen op wat u interesseert.

Misschien krijgt u er ook nog 3D-projectiemogelijkheden bij, waarmee we complexe bedrijfsmodellen visualiseren. Natuurlijk zullen we achtergrondinformatie verschaffen achter bepaalde analyses, of een link naar het interview op Youtube, waarop dat deel van het artikel is gebaseerd. En uiteraard zullen we u die artikels voorschotelen die u op basis van uw leesgeschiedenis wellicht het meeste interesseren.

Maar één ding blijft ook dan zeker: Smart Business blijft het blad dat u gidst doorheen alle technologische trends en uitdagingen, en steeds de business aspecten zal blijven belichten.

Tot in 2020!

10jaarsbs2020businessitprofessionalsbs111trendsentipsvoorspelling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken