Nieuws

Willen reisbureaus wel dat we online boeken?

Wanneer heeft u de laatste keer een reis geboekt via een reiskantoor? Lang geleden al? Het online boeken van reizen is vandaag de dag alvast heel gewoon geworden. Maar waarom zijn de sites waar je een reis kan boeken dan nog steeds zo gebruiksonvriendelijk? Waarom denken reisbureaus dat wij allemaal denken als reisagenten en niet als vakantiegangers?

Afgelopen week wilde ik zelf eens wat mogelijkheden bekijken voor mijn zomervakantie. De start van mijn zoektocht leek een fluitje van een cent. De sites zagen er immers aantrekkelijk uit en boden heel wat zoekmogelijkheden en functies. Maar aangezien ik niet meteen een specifieke zoekopdracht had, werd de lijst van zoekresultaten meteen al vrij lang. Geen probleem: een goed glas 20 jaar oude Scotch en we worstelen ons daar wel door… toch?

Helaas! In plaats van een plezierige online trip, wordt het een moeizame en vervelende reis:

  • Ik klik op een foto om wat meer details over het hotel te krijgen, maar als ik terug wil naar mijn resultaten, blijken die verdwenen. Wil dit reisbureau dat ik een reis boek?
  • Wanneer ik probeer terug te keren naar mijn lijst van mogelijke bestemmingen, blijkt dat de data die ik eerder had opgegeven opeens veranderd zijn. Wil dit reisbureau dat ik bij hen een vlucht boek?
  • Tijdens een andere zoekopdracht realiseer ik me dat ik iets te enthousiast gefilterd heb en dat ik nog amper opties overhoud… Waarom kan ik niet gewoon criteria verwijderen en moet ik helemaal opnieuw beginnen? Wil dit reisbureau wel dat ik zelf een reis kies?
  • Bij het verkennen van de vluchtopties, krijg ik berichten te zien als "Om deze pagina te heropenen, moet Safari een formulier opnieuw verzenden. Dit kan resulteren in dubbele aankopen, opmerkingen of andere acties." Wil dit reisbureau dat ik fouten maak?
  • Terwijl ik al zit weg te dromen over snelle wagens en racen op een buitenlands autocircuit, blijkt dat ik nergens mijn prijzen kan bijhouden. Vindt dit reisbureau prijzen niet belangrijk dan?

Het mag duidelijk zijn: de gemiddelde reissite is niet erg gebruiksvriendelijk. En dat zal zich op termijn tegen de reisbureaus gaan keren. Gebruikers die geen goeie user experience ervaren, komen immers zelden een tweede keer terug. Volgens het "Hospitality & Tourism Industry Report" van iPerceptions is gebruiksvriendelijkheid (na prijs) zelfs het tweede belangrijkste argument om via een specifieke site een reis te boeken. Misschien moeten een aantal reisbureaus, webmasters en internet marketeers dat rapport toch nog een keer grondig lezen…

Nochtans is het simpel: als je wilt dat mensen daadwerkelijk een vakantie boeken via je site, maak het hen dan zo gemakkelijk mogelijk om dat te doen:

  • Speel in op de aspecten die belangrijk zijn voor de mensen bij het boeken van een vakantie. Zoek wat hun keuze bepaalt… Met andere woorden: onderzoek de behoeften van de gebruiker
  • Zorg voor maximale flexibiliteit. Dwing mensen bijvoorbeeld niet om al meteen een vakantieperiode of een type van verblijf vast te leggen, maar laat ze zelf beslissen wat ze belangrijk vinden
  • Profiteer ten volle van zoek-en filtermogelijkheden

Heeft u een lokale reisagent die na een paar hints al begrijpt wat een perfecte vakantie voor u betekent? Die u alternatieven en echte deals aanbiedt die passen bij uw behoeften en waar u tevreden én met een reis onder de arm terug buiten komt?

Wel, die ervaring wil ik ook online. Als er een site is die me dat kan bieden, dan boek ik meteen mijn trip. Bon voyage!

blogbusinessdigital commercegebruiksvriendelijkheidinternetitprofessionalonline shoppingreizentravelusabilityuser-experiencewebsite

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken