Wat brengt de toekomst voor unified communication?
Als we de trend in communicatie bekijken is de evolutie duidelijk: enerzijds zijn er meer en meer communicatiekanalen bijgekomen. Van telefonie, e-mail en instant messaging tot communicatie via sociale media. Ook de verschijningsvorm verschuift.
UC focust zich vooral op zogenaamde on-premisetoepassingen, die bij de klant geïnstalleerd worden. Maar tegelijk is er ook een groei in zogenaamde cloud-toepassingen, waarbij communicatie vanuit de cloud wordt aangeboden. “Vandaag is het gewoon een feit dat we allemaal verschillende profielen moeten beheren (Facebook, LinkedIn, Twitter, bedrijfsmedia, …)
Een gecentraliseerd systeem dat deze profielen samenbrengt, met de mogelijkheid om met één muisklik te federeren en te collaboreren met verschillende bedrijven, is de toekomst. Al speelt dit laatste zich uiteraard volledig in de publieke cloud af”, weet Millet. Vermoedelijk zullen ook de zogenaamde app stores invloed hebben op UC en eigenlijk op de IT-afdeling in het algemeen.
Baeten: “Afhankelijk van de rol van een persoon in een bepaalde organisatie, krijgt hij of zij dan toegang tot bepaalde, bijvoorbeeld mobiele, applicaties. Voor een salesmanager is dat dan bijvoorbeeld mobiele UC, voor een boekhouder bijvoorbeeld UC in zijn ERP-pakket.” Een toekomstige IT-manager wordt in die context dan vooral iemand die letterlijk en figuurlijk op de winkel let.
De laatste jaren zit de evolutie vooral in het aantal toestellen, zoals tablets en smartphones, die voor UC kunnen worden ingeschakeld. Dit heeft als gevolg dat mensen alsmaar mobieler zijn gaan werken. Voor de toekomst is het koffi edik kijken. Al kan u wel verwachten dat de huidige trends zich zullen doorzetten.
Baeten: “Dat betekent nog meer mobiliteit, en nog meer devices en schermen die u kunt gebruiken. Als we die lijn doortrekken, zou u bijvoorbeeld kunnen verwachten dat we binnenkort niet alleen internet en e-mail in de wagen hebben, maar ook UC.”