Nieuws

Gekochte apps: niet tevreden, geld terug?

Apps maken de smartphone ‘smart’, al kunnen ze soms ook kwaad aanrichten. De meeste apps zijn gratis, maar je kan ook apps kopen. Doorgaans zijn ze spotgoedkoop, amper een euro, maar voor navigatie-apps bijvoorbeeld betaal je al snel 30 euro of (veel) meer.

Stel dat je er eentje uitprobeert, maar hij werkt niet of je bent niet tevreden over de kwaliteit. Wat dan? Je kan er niet mee terug naar de winkel, want je hebt hem digitaal gekocht. Bovendien komt hij niet rechtstreeks van de softwarefabrikant, maar van een app-winkel. Nog een tweede scenario: je kind speelt met je smartphone of tablet, en koopt toevallig een app. Niet onrealistisch, want tegenwoordig haal je met één klik een betalende app in huis.

Geld terug?
Om je geld terug te krijgen, moet je om te beginnen je beklag doen bij de app-winkel van dienst. De bekendste is de App Store van Apple. Na een zoektocht van een uur doorheen webpagina’s vol tekst en uitleg vind ik bij Apple niks terug rond de terugbetaling van apps. Volgens Apple zijn alle aankopen finaal. Na lang zoeken ontdek ik toch een achterpoortje in iTunes en kan ik een mailtje sturen naar Apple. Vermeld vriendelijk waarom het fout gelopen is, en wacht na aankoop niet te lang om te klagen.

Android is veel transparanter in zijn terugbetalingen. Binnen de 15 minuten na aankoop kan je de app weer verwijderen en krijg je meteen je geld terug. Al is 15 minuten natuurlijk wel erg kort. Wie langer gewacht heeft, kan online terecht op de Play Store. Onder "My Apps" kan je bij elk product een terugbetaling aanvragen, afhankelijk van je reden of probleem. Daarna ben je afhankelijk van de goodwill van Google.

Windows Phone is dan weer helemaal waterdicht. Elke betalende app heeft een zogenaamde ‘Free Trial’, om miskopen te vermijden. Heb je toevallig toch iets verkeerd gekocht, dan kan je binnen de 24 uur via een webformulier een rechtzetting aanvragen. Ben je te laat, dan verwijst Microsoft naar elke app-aankoop als: “Er geldt geen terugbetaling voor deze aankoop.” Dit bericht verschijnt trouwens bij elke aankoop in de Marketplace.

Kortom
Je geld terugvragen voor een app die je per ongeluk hebt gekocht of die niet fatsoenlijk werkt, blijkt bijzonder moeilijk. Apple spant hier qua onduidelijkheid absoluut de kroon. Google biedt net als Microsoft nog een oplossing na aankoop, maar dan wel binnen de 15 minuten of 24 uur.

De beste methode na aankoop, zeker bij duurdere apps, is rechtstreeks je verhaal halen bij de ontwikkelaar. Ik lees hier online zowel goede als slechte ervaringen over, maar met een goede motivatie en duiding van het probleem geraak je vaak al een heel eind. Je hebt namelijk het recht om zeven dagen na aankoop een terugbetaling te eisen wanneer het product niet naar wens functioneert. Blijkbaar ligt dat bij apps net iets moeilijker. Sta je recht in je schoenen? Onthoud dan altijd: de aanhouder wint.

aankoopappsbusinessdownloadsgeldhelpitprofessionalnieuwsterugbetaling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren