Wat betekent Test-Aankoop Vs. Apple voor u?
Test-Aankoop sleurt Apple voor de rechtbank omdat die laatste de consument onvoldoende informeert over de garantie. Welke gevolgen heeft dat voor de Belgische consument als de organisatie zijn gelijk haalt??
Volgens de consumentenorganisatie probeert Apple zijn aanvullende garantie, AppleCare, vlotter te verkopen door klanten niet (of onduidelijk) te informeren over de twee jaar garantie die je standaard op elk product hebt.
Maar wat heb je als consument aan zo’n rechtszaak wanneer je zo’n aanvullende garantie hebt gekocht zonder dat het echt nodig was? Of ooit betaalde voor een dure herstelling of vervanging terwijl je eigenlijk recht had op garantie.
Geld terugvorderen?
De volledige aankoop van je laptop of smartphone annuleren is alvast niet mogelijk. “Je kan wel proberen om je aankoop van AppleCare te annuleren en het geld daarvan terug te krijgen” zegt advocaat Bart Van den Brande van Sirius Legal:
“Als Test-Aankoop gelijk krijgt, heeft Apple immers de consument misleid waardoor die een overeenkomst is aangegaan die hij anders nooit zou zijn aangegaan.”
Van den Brande: “Consumenten die menen dat ze schade geleden hebben omdat ze betaald hebben voor iets wat ze niet nodig hadden kunnen in theorie proberen om die schade te verhalen op Apple.” Maar zoiets moet je individueel doen.
Klanten verkeerd geïnformeerd
Apple heeft in het verleden de Europese en Belgische garantieregels niet helemaal nageleefd. Zo gaf het eerst maar één jaar garantie. Waardoor klanten die twee jaar wilden, automatisch zijn aangewezen op AppleCare.
Dat is sinds kort wel in regel met de wet. Maar de rechtszaak tussen Apple en Test-Aankoop gaat om consumentenbescherming en niet om garantie. “Die verplicht hen om de consument correct te informeren en niet te misleiden door onvolledige of dubbelzinnige info te geven” zegt Van den brande.
Online Vs. In een winkel
Een niet onbelangrijk detail wanneer je als consument iets koopt: De verkoper moet je twee jaar garantie geven, niet de fabrikant.
Dat wil zeggen dat wie een Mac koopt bij pakweg Mediamarkt of Easy-M, bij die winkels beroep moet doen op het garantierecht. Enkel op de website van Apple koop je rechtstreeks bij het bedrijf en is Apple verantwoordelijk voor de garantie.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan “Vaak is de consument macheloos tegen grote bedrijven en kan dit (een uitspraak in het voordeel van Test-Aankoop, nvdr) die grote bedrijven misschien dwingen om de rechten van consumenten toch te respecteren.”
Wat valt onder de 2 jaar garantie?
In de twee jaar wettelijk verplichte garantie ben je gedekt voor gebreken die eigen zijn aan het product en al aanwezig waren bij de verkoop maar pas in die twee jaar aan het licht kwamen. Normale slijtage en abnormaal gebruik vallen daar niet onder.
Als je geluid of je scherm om onverklaarbare reden uitvalt na anderhalf jaar, dan is dat niet normaal en heb je in principe recht op die garantie..Laat je je iPhone in het toilet vallen en is hij nadien stuk, dan heb je geen verhaal.
Volgens Van den Brande is de situatie wel anders in de eerste zes maanden. Dan heb je als consument altijd gelijk. “Pas daarna moet hij bewijzen dat hij het toestel niet heeft stukgemaakt.”
Weinig verandering, wel meer duidelijkheid
Kort samengevat verandert er weinig voor de doorsnee consument. Apple zal bij een veroordeling duidelijker moeten communiceren over de wettelijke garantie. Tegelijk heeft wie AppleCare heeft gekocht als alternatief voor de wettelijke garantie een voet tussen de deur om het geld van die extra garantie terug te vragen, maar vooralsnog geen zekerheid dat Apple dit ook al (moeten) doen.
Wel is de rechtszaak belangrijk naar de toekomst toe. Zowel Apple als andere online verkopers worden er zo op gewezen dat ook zij onderhevig zijn aan de Belgische wetgeving zoals de garantie van twee jaar, het 14 retourrecht en de levering binnen 30 dagen. Dingen die volgens Van den Brande vandaag nog al te vaak foutlopen in de online retailsector.