België achterblijver in identity management
Belgische organisaties lopen achter met het toepassen van Identity & Access Management. In vergelijking met hun Europese collega’s zijn ze er het minst mee bezig. Dat blijkt uit onderzoek van Quocirca, in opdracht van IT-bedrijf CA Technologies. “Met de opmars van de cloud is dit geen ideale situatie”, klinkt het.
Cruciaal
Identity & Access Management (IAM) zorgt voor de bewaring van identiteitsgegevens en het raadplegen ervan wanneer een gebruiker of toestel zich probeert aan te melden op een systeem. Al komt er heel wat meer kijken zoals het toekennen van de juiste machtigingen aan nieuwe personen (vaak provisioning genoemd), en – niet onbelangrijk – het terug wegnemen van die machtigingen (deprovisioning) wanneer een persoon het bedrijf verlaat, of deze wijzigingen wanneer iemand van functie verandert.
“Identiteit is van cruciaal belang voor iedere organisatie”, benadrukt Paul Ferron, Director Security Solutions EMEA bij CA Technologies. Maar voorts, zo bevestigt Ferron, is ook het beheer van externe gebruikers, een steeds belangrijker onderdeel van identiteitsbeheer. “Een vooruitstrevende IAM-oplossing kan bedrijven helpen bij het creëren van nieuwe online inkomstenbronnen, het verbeteren van klantentevredenheid en groei voor de organisatie”, oordeelt Ferron.
België
Belgische organisaties erkennen dat een vooruitstrevende aanpak van Identity & Access Management (IAM) cruciaal is voor het realiseren van innovatie en groei voor hun bedrijf. Al geeft slechts 47% van de organisaties uit de Benelux vandaag aan over een Identity & Access Management (IAM)-strategie te beschikken. Dit is het laagste gebruikspercentage van alle Europese landen, waarvoor een gemiddeld gebruikspercentage van 70% geldt.
De redenen voor deze achterstand zijn, volgens Ferron, divers. “Enerzijds speelt de wetgeving in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk veel meer. Daar heerst bijvoorbeeld toch een echte claimcultuur die een IAM-strategie aanmoedigen. Anderzijds telt België in verhouding heel wat kleinere bedrijven. Terwijl IAM toch vaak vooral met grotere organisaties wordt geassocieerd.”
Drijfveren
De Benelux loopt dus achter IAM. “Het wordt een beetje onderbelicht en dat is jammer”, weet Ferron. “Met de opmars van de cloud is dit geen ideale situatie.” Want tegelijk toont het onderzoek toont enkele interessante drijfveren aan voor een IAM-strategie. Deze hebben net te maken met hedendaagse trends als cloud en social media.
1. Openstellen van toepassingen
Al 84% van de ondervraagde organisaties uit de Benelux stelt zijn IT-toepassingen open voor gebruikers van klantenorganisaties, consumenten of beide. In andere Europese landen ligt het percentage bedrijven dat zijn toepassingen voor deze groepen openstelt op slechts 58%.
Driekwart van de Benelux-respondenten geeft aan dat hun organisatie tot deze openstelling is overgegaan om direct en online met externe gebruikers in contact te kunnen treden. Geavanceerde IAM maakt het dan mogelijk om op efficiënte wijze transacties tot stand te brengen. “Bedrijven kunnen op deze manier dichter bij hun klanten zitten”, aldus Ferron.
2. Toenemend gebruik van cloud-diensten
Een tweede reden waarom organisaties uit de Benelux meer waarde hechten aan authenticatie is het toegenomen gebruik van cloud-diensten. IAM is essentieel om het gebruik van de cloud mogelijk te maken.
31% van de bedrijven is het bijvoorbeeld “eens” of zelfs “zeer eens” met de stelling dat IAM belangrijk is voor het leveren van toegang voor Software as a Service (SaaS) en andere cloud-bronnen.
3. Social media-identiteit
De derde drijfveer waarom vooruitstrevende bedrijven uit de Benelux een duidelijke Return on Investment in IAM zien, is het groeiende gebruik van social media als de belangrijkste bron voor identiteit. Deze organisaties gebruiken steeds vaker social media als onderdeel van een IAM-strategie.
Een voorbeeld is een organisatie die een rond internet gecentreerd bedrijfsmodel heeft, zoals een website voor het downloaden van muziek of rapporten, en zijn gebruikers daarop de mogelijkheid biedt om in te loggen via hun Facebook-identiteit.
Al deze trends zorgen bovendien voor een verschuiving van IAM-toepassingen naar de cloud. “In de praktijk zie je dan vaak een hybride situatie”, stelt Ferron vast. “Een klassieke on premise opstelling voor de IAM van eigen medewerkers, en anderzijds een externe perimeter in de cloud”, stelt hij. “Bedrijven kiezen dus voor de cloud om een antwoord te bieden aan de uitdagingen van de cloud.”