Gezocht: businessmodel voor 3D-printing
Gezocht: businessmodel voor 3D-printing
“We mogen van 3-D printing niet verwachten dat het onze economie zal redden”, stelt Carl Bass, ceo van Autodesk, een onderneming gespecialiseerd in 3D-software, in het technologieblad Wired. De verwachtingen over de economische mogelijkheden van 3D-printing zijn bij velen hooggespannen, maar Bass wil hen met beide voeten terug op de grond zetten. “De hype schildert ons visioenen voor van oneindig repliceren van onvindbare onderdelen, schoenen prothesen, instrumenten en zelfs wapens”, zegt Bass. “Maar wat we uit het oog verliezen is dat de kostprijs, de tijd en de hoeveelheid grondstof om die dingen te printen, exponentieel vermeerderd met een factor drie. Als je een onderdeel twee keer zo groot wil printen, zal dat je acht keer meer kosten en zal het ook acht keer langer duren. Als je iets wilt printen dat drie keer zo groot is, zal het je 27 keer meer kosten en zal het 27 keer langer duren. Enzoverder.”
Dringend gezocht: businessmodel
In plaats van de economische voordelen van 3-D printing op te hemelen, zouden we ons beter concentreren op het ontwikkelen van nieuwe, rendabele businessmodellen, vindt Bass. “De meeste commentatoren verliezen het allerbelangrijkste, de kost, uit het oog. Ze beschouwen een 3D-printer als een gewone inktjetprinter, waarbij het businessmodel van de industrie gebaseerd is op de verkoop van toners. Maar de grondstoffen voor 3D-printers zijn zo duur, dat het klassieke businessmodel onmogelijk gekopieerd kan worden.”