Nieuws

Nederland nog voorzichtig met online hypotheekadvies

Is het een typisch geval van "Wat de boer niet kent, dat eet hij niet"? Feit is in ieder geval dat het online hypotheekadvies is Nederland nog niet echt aan wil slaan.

Is het een typisch geval van “Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”? Feit is in ieder geval dat het online hypotheekadvies is Nederland nog niet echt aan wil slaan. Een zoektocht naar een geschikte hypotheek begint weliswaar vaak met een online vergelijken, maar daarna heeft de Nederlandse huizenkoper nog altijd graag een gesprek met een mens van vlees en bloed.

Begrijpelijk, want het gaat nu eenmaal om een product waarbij vertrouwen en een goed gevoel belangrijk zijn. Dat wordt misschien makkelijker overgebracht met menselijk contact, maar aan de andere kant blijven hypotheken daardoor ook onnodig duur. Daarnaast is er de laatste jaren natuurlijk ook het nodige veranderd op het gebied van hypotheken, dus dat kan ook een deel van de voorzichtigheid ten opzichte van nóg een verandering zoals online hypotheekadvies verklaren.

Klaar voor verbetering

Toch is de hypotheekmarkt al een flink eind op weg om te verbeteren. De grootste omslag werd ingeluid op 1 januari 2013, toen het provisieverbod van kracht werd. Hierdoor werden hypotheekadviseurs verplicht om de kosten voor hun advies direct door te berekenen aan de consument. Voorheen werd dit advies ogenschijnlijk gratis gegeven, maar werden de kosten verrekend in de prijs van de hypotheek en de provisie die de adviseur hiervoor kreeg.

Voor de hypotheekadviseur werd het zo verleidelijk om het product te adviseren dat hem de meeste provisie opleverde. Niet bepaald in het voordeel van de klant, dus besloot de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat dit moest veranderen. Terugkijkend op dit besluit gaf de AFM onlangs aan een mogelijk lichte verbetering in de kwaliteit van hypotheekadvies te zien.

Er moet nog veel gebeuren

De Stichting Odin is het daar nog niet helemaal mee eens. Op basis van een eigen onderzoek stellen zij dat de banken nog steeds een oneigenlijk voordeel hebben ten opzichte van de onafhankelijke hypotheekadviseurs. Zo kunnen de banken de kosten voor het hypotheekadvies makkelijker zelf afdekken. Ook is het voor onafhankelijke hypotheekadviseurs lang niet altijd even makkelijk om de producten van de banken, bijvoorbeeld door gefingeerde kwaliteitseisen op te leggen.

Helemaal eerlijk is de concurrentie dus nog niet, maar een eerste begin is gemaakt. Wanneer de balans tussen de banken en de onafhankelijke hypotheekadviseurs verder verbeterd wordt zou dat de Nederlandse consument jaarlijks zo’n 3,2 miljard aan hypotheekrente per jaar kunnen schelen, zo stelt Odin. Online hypotheekadvies kan daar zeker nog meer aan bijdragen, maar wellicht moeten de hypotheekaanbieders eerst aan het vertrouwen van de consument werken door nog transparanter te zijn.

 

adviesbusinessconsultinghypotheekonlineservices

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken