Waarom de kantoorkost in België zo hoog is
De kantoorkost in België is gedaald met een kleine 3 procent. Al is die daling relatief beperkt in vergelijking met de rest van Europa. Op Europees vlak is de kantoorkost gemiddeld met 9% gedaald.
Wat nog opvallender is: Belgische kantoren zijn relatief duur. Ze blijken respectievelijk 22% en 37% duurder dan die in Nederland en Duitsland.
12.000 per werknemer
Dat alles blijkt uit de Occupier Cost Index (OCI) 2014, een studie gepubliceerd door Colliers International (ex-AOS Group). De OCI analyseert en vergelijkt de kosten van kantoorgebruik per voltijds equivalent (VTE). De studie is vandaag een Europese referentie in bedrijfsvastgoed.
De OCI-index is opgebouwd uit drie onderdelen: ruimte en infrastructuur (met een gewicht van 56% in België), medewerkers en organisatie (40%), en management (4%). In concrete cijfers gaat het hier om € 12.017 per VTE in 2014, tegenover € 12.368 in 2013.
Nederland
“België is 33% duurder dan het Europese gemiddelde”, weet Pierre-Gilles Solvit, General Manager van Colliers International Belgium. “Wij hebben een handicap van 22% ten opzichte van onze Noorderburen."
"Deze slechte positie ten opzichte van Nederland speelt niet in ons voordeel wanneer ondernemingen zich willen vestigen in de Benelux", klinkt het. België doet het wel beter dan Luxemburg, waar de kantoorkost dan weer 24% hoger ligt dan bij ons.
Hoe komt dit?
De feiten zijn wat ze zijn: zelfs met een kostendaling van 2,8% is België dus 33% duurder dan het Europese gemiddelde.
Dat we relatief duur zijn qua kantoorruimte, heeft diverse redenen. In België liggen vooral de kosten op het vlak van medewerkers en organisatie enerzijds en facility management anderzijds opvallend hoger dan het gemiddelde in onze buurlanden (Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland).
België is dan wel vrij duur. Toch is het niet buitensporig. De OCI-kost van Frankrijk is 13% hoger dan die van België, die van Luxemburg dus 24% hoger.