Nieuws

Nederlanders gaven in 2014 bijna 14 miljard euro uit online

In 2014 werd in Nederland voor bijna 14 miljard aan online aankopen uitgevoerd. Vooral diensten zijn populair.

Onlangs werden de cijfers bekend gemaakt van de online aankopen in 2014. Ieder jaar houdt onderzoeksbureau GfK in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor – een onderzoek naar online winkelen in Nederland. De uitkomsten van het onderzoek zullen je waarschijnlijk niet verrassen: steeds meer aankopen worden via het internet gedaan. De groei over heel 2014 bedraagt zelfs 8,4% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben vorig jaar in totaal 13,96 miljard euro (inclusief BTW) uitgegeven aan online aankopen. Ook leuk om te weten: dit bedrag is de optelsom van 127,36 miljoen aankopen die via het internet gedaan zijn. Het totaalbedrag kan vervolgens gescheiden worden in twee kleinere bedragen, namelijk een bedrag dat uitgegeven is aan de online aankoop van producten (7,2 miljard euro) en een bedrag dat is besteed aan de online aankoop van diensten (6,94 miljard euro).

Heeft u vorig jaar ook iets via het internet gekocht? Of het nu een vakantie, nieuwe kleding, elektronica of concertkaarten is, uw aankoop is ongetwijfeld meegenomen in deze statistieken.

Online verkoop van diensten is booming

In de uitkomsten van het onderzoek is echter een interessante ontwikkeling te zien. De 7 miljard euro die vorig jaar werd uitgegeven aan het online kopen van producten (zoals speelgoed, kleding en elektronica) vormt slechts 10,2% van het totaal aantal verkochte producten. Kijk je echter naar de online verkoop van diensten (zoals reizen en verzekeringen), dan is twee derde van het totaal aantal verkopen via het internet gegaan. Het online belang is hierbij dus veel groter.

Dit zie je ook terug in de Top 5 van branches met het grootste online aandeel op basis van bestedingen:

  1. Tickets voor attracties en evenementen (83,0%)
  2. Losse vliegtickets en accommodaties (77,4%)
  3. Verzekeringen (72,8%)
  4. Pakketreizen (62,2%)
  5. Media en entertainment (42,9%)

Het mag dan ook geen wonder heten dat aanbieders van diensten steeds vaker het internet opzoeken en hun producten ook prominenter aanbieden via dit online kanaal.

Verzekeraar kiest voor geoptimaliseerde online processen

Een goed voorbeeld van de toename en verbetering van online diensten vinden we in de verzekeringsbranche. De online verkoop van verzekeringen staat immers niet voor niets op de derde plaats in de bovenstaande top 5.

Vroeger waren verzekeraars echter trage, bureaucratische instellingen waarbij alles op papier geregeld werd. Je ontving je polis via de post en ook voor het indienen van declaraties had je een papieren formulier dat je in moest vullen en terug kon sturen. Gelukkig hebben de meeste verzekeringsmaatschappijen inmiddels het licht gezien en deze ouderwetse en trage werkwijze overboord gegooid.

Natuurlijk vereist een online aanpak een andere bedrijfsvoering dan die van papieren formulieren en dito dossiers. Het is dan ook niet vreemd, dat verzekeraars de omslag naar digitaal werken maken. Zo heeft verzekeraar DELA onlangs in samenwerking met Solmate een financiële transformatie ondergaan om de processen te optimaliseren. En als kritische consument die graag makkelijk en snel ook de verzekeringen online wil regelen, juichen we dit van harte toe.

De vakantie begint op het internet

Uit de top 5 van branches met het grootste aandeel op basis van online bestedingen blijkt ook, dat vooral de reisbranche de grote winnaar is op het gebied van online verkoop. En zeg nou zelf: ga jij nog naar een ‘echt’ reisbureau voor het boeken van een vakantie?

Het zal dan ook geen verrassing zijn dat reisbureaus bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen zijn, maar dat de reisbranche met zowel de online verkoop van losse vliegtickets en accommodaties en de online verkoop van pakketreizen hoog scoort in de top 5. Deze populariteit van online diensten in de reisbranche blijkt ook uit de conclusies die afgelopen oktober op het E-Travel Summit werden getrokken.

De belangrijkste bevindingen van dit congres voor de reiswereld zijn onder andere:

  • Steeds meer fysieke vestigingen van reisbureaus sluiten de deuren, maar ook online is er veel concurrentie uit onverwachte hoek, zoals van Google Flights en Google Hotel Finder. Hiermee kun je zelf het goedkoopste vliegticket of het beste hotel vinden.
  • Vergelijkingssites zoals Zoover en Tripadvisor richten zich niet meer alleen op het plaatsen van reviews, maar gaan zelf ook (pakket)reizen aanbieden. Ook grote luchtvaartmaatschappijen zoals KLM en Lufthansa spelen in op de behoefte van het online kopen van pakketreizen.
  • Klassieke accommodaties zoals hotels en campings krijgen meer concurrentie van online initiatieven zoals Airbnb en Campr.

 

Online ticketverkoop is de grote winnaar

Aansluitend op de populariteit om online reizen en vakanties te boeken, is natuurlijk de online verkoop van tickets voor attracties en evenementen. Deze branche staat dan ook niet voor niets op de eerste plaats in de top 5.

Voor concerten, festivals en andere grote evenementen zoals sportwedstrijden is het in veel gevallen al niet eens meer mogelijk om aan de deur een toegangskaart te kopen (al is het maar omdat je dan meestal toch achter het net vist, omdat alles uitverkocht is). Je kunt dus gerust zeggen dat de online verkoop in deze branche het duidelijk heeft gewonnen van een fysieke verkoop, maar ook attractieparken en hun bezoekers ontdekken de vele voordelen van het online kopen van de tickets. Sta jij nog graag vrijwillig in een lange rij voor de kassa om je kaartje te kopen, terwijl je met een online gekocht ticket ook gewoon had door kunnen lopen? Inderdaad, daar kiest eigenlijk niemand meer voor.

Verwachting: populariteit online winkelen blijft groeien

Bedrijven die nog niet ten volle de mogelijkheden van de online verkoop hebben benut, mogen zich wel achter de oren krabben, zo blijkt maar weer. Aankopen doen via het internet is – zeker in de dienstverlenende sector – onwijs populair en wie zich met zijn onderneming daar niet bij aansluit, loopt grote kans om de boot te missen. Het zal in ieder geval niemand verbazen, als volgend jaar blijkt dat het aantal online aankopen in 2015 en de bestede bedragen wederom gestegen zijn.

aankoopbusinessecommercenieuwsonlinethuiswinkel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren