Big data: goudklompen moet je verdienen

Naar aanleiding van ons (gratis) seminar over Trends in ICT van 25/6 brengen wij een reeks over de IT-trends in bedrijven. De twee trend gaat over big data. Want goudklompen moet je verdienen.


De lokroep van big data is al langer gekend. Bedrijven worden gelokt door het vooruitzicht dat de eindeloze stroom van data ook bijzonder veel goudklompjes meebrengt. Maar vaak beseffen ze niet dat het vinden van dat digitale goud heel wat – soms zware – inspanningen vergt.
“Het was ook voor ons nieuw”, erkent Stefan De Schuyter, Chief Technologist – BeLux Enterprise Accounts bij Hewlett-Packard: “met de komst van big data kwam de aanvraag voor projecten vaak vanuit de business, omdat de meerwaarde van verrijkende inzichten ook voor hen heel duidelijk was.”
Maar de grote verwachtingen werden vaak gevolgd door kleine of grotere teleurstellingen, omdat het big data project minder snel en minder spectaculaire resultaten opleveren dan verwacht. “Klanten beseffen vaak niet dat big data projecten vaak zeer complex zijn, en heel wat infrastructuur vergen. Soms duurt het weken of zelfs maanden voor je een eerste resultaat kan aantonen. En dan raakt de klant al wel eens gefrustreerd”, aldus Stefan De Schuyter.
In de markt wordt er alles aan gedaan om deze frustraties zo laag mogelijk te houden. Software- en dienstenleveranciers bouwen interfaces naar Hadoop en andere platforms die opslag en analyses op grote schaal mogelijk maken. Ze verzamelen best practices uit andere bedrijven en andere sectoren.
En ze helpen bedrijven bij het zoeken naar het juiste project. “Veel bedrijven denken dat eenvoudigweg het inzetten van big data hen zal helpen bij het oplossen van hun problemen”, vertelt Luc Burgelman, CEO van NGdata, “maar als je enige probleem is dat je te veel data hebt, kan je ook gewoon overtollige data verwijderen. Het is zaak om concreete bedrijfsobjectieven te stellen, en te kijken hoe het gebruik van big data hierbij kan helpen.”
Maar als het erop aankomt, moeten ook de klanten zelf – en met name de business managers – hun verantwoordelijkheid nemen, waarschuwt Stefan De Schuyter: “Big data zijn een technisch complex verhaal. En toch moet de business vanaf dag één betrokken zijn, en betrokken blijven, bij het project.”
Gezocht: data scientist
Elk bedrijf dat ernstig werk wil maken van big data, zal ook medewerkers moeten aanwerven en/of scholen die de brug tussen beide werelden – analyses, technologie en statistiek enerzijds en kennis van de business anderzijds – kunnen slaan. Zij moeten de behoeften van de business managers kunnen vertalen in de juiste zoekopdrachten, en idealiter ook nieuwe inzichten vinden waar nog niet naar was gezocht.
Dit zijn de zogeheten “data scientists”, volgens onder meer zakenblad Forbes één van de meest sexy beroepen ter wereld. Al ligt die aantrekkingskracht wellicht vooral in de moeite die bedrijven moeten doen om dit schaap met vijf poten te vinden. In de praktijk zal “de data scientist” dan ook eerder een team van data scientists zijn, die elkaar aanvullen in deze continue vertaalslag en zoektocht naar de goudklompjes die in de data verscholen liggen.

Uitbesteden loont
Wie zich niet klaar voelt om meteen te investeren in infrastructuur en geschoold personeel om big data op grote schaal in te zetten, heeft natuurlijk ook de keuze om het werk uit te besteden. Dat kan op verschillende manieren. SAS, leverancier van analytische software, heeft bijvoorbeeld een big data innovation lab opgericht met standaard hardware en een Hadoop softwareplatform, waar klanten met een afgelijnde dataset terecht kunnen voor analyses, al dan niet op zoek naar antwoorden op specifieke vragen.
“Klanten krijgen de keuze: zij kunnen zelf met ons op zoek naar de juiste inzichten, wij kunnen hen een idee geven van wat met deze dataset kan worden gerealiseerd, of we leveren soms ook gewoon een kant-en-klaar antwoord op een concrete vraag. Hoe dan ook hoeven ze zelf niet vooraf te investeren in expertise en infrastructuur”, aldus Mark Torr, mede-initiatiefnemer van dit Innovation Lab in Europa.
En uiteraard bestaan ook hiervoor al oplossingen die gedeeltelijk of volledig in de cloud draaien. Zo heeft HP zijn Haven platform voor analyse ook een “on demand” extensie bezorgd, waarmee de analyse zowel in-house als in de cloud kan worden verricht, of een combinatie van beide. En big data platforms zoals Hadoop en Cloudera zijn tegenwoordig ook flexibel genoeg om van de cloud gebruik te maken voor arbeidsintensieve analyses.
Hard werk loont
Big data inzetten doet u dus niet op een drafje: er komt heel wat voorbereidend werk en vooral een doordachte business strategie en voortdurende opvolging bij kijken. Maar wie dit alles tot een goed einde brengt, ziet zijn inspanningen meestal ruimschoots beloond.
Volgens Luc Burgelman is het gebruik van big data vaak zelfs de sleutel tot het succes van een nieuwkomer op een traditionele markt: “Paypal, Google, Facebook en Netflix hebben hun hele businessmodel rond uw data gebouwd, terwijl de gevestigde waarden in deze sectoren traditioneel anders waren ingericht. Dat geeft hen sowieso een concurrentieel voordeel.”
Zijn bedrijf NGdata helpt klanten om hun klantencontacten te automatiseren en te analyseren om ze nog doelgerichter te maken. “Wie erin slaagt om met big data zijn marketing-activiteiten te optimaliseren, kan soms tot tien maal betere targeting bereiken. De daling van het marketingbudget die u hiermee realiseert, kan een ROI van 300 à 400% betekenen.” En ook in HR kunnen enorme resultaatverbeteringen bereikt worden. zo heeft Xerox met hun big data project een verlaging van het personeelsverloop van 20% bereikt.
Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be 

analyticsBIBig Databusinessdatait professionalitprofessionalsb15trendtrends

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken