Retailers zonder e-commerce en big data: ze bestaan
De klant koopt meer en meer online. En mede hierdoor valt zijn gedrag ook steeds beter in kaart te brengen. Heel veel retailer zijn hier mee bezig. Veel, maar toch niet allemaal. Sommige laten het bewust links liggen.
Aldi en Action
Een keten als Aldi is bijvoorbeeld niet echt actief op het vlak van e-commerce. De krant De Tijd haalt vandaag nog een ander voorbeeld aan: Action. Deze discounter opende zijn honderste Belgische winkel en is hier aan een opmerkelijke opmars bezig.
Het succes van Action is nog opvallender omdat het bedrijf zich niet bezighoudt met e-commerce. Dat is nochtans een populair thema bij retailers. Concurrenten als Blokker en Hema voeren momenteel bijvoorbeeld een inhaaloperatie uit en openden, ook al lijkt het vrij laat, een webwinkel.
Al vindt een keten als Action verkoop via internet maar niets. ‘E-commerce is duur. Als we moeten opdraaien voor de verzendkosten, kunnen we geen winst maken’, stelt Bart Raeymaekers, de directeur van Action België in de krant De Tijd.
Big Data
Ook klantenkaarten gebruikt Action niet. Nochtans kunnen ketens er veel door leren: welke klant of type klant kiest voor dit of dat product, vandaag en in de toekomst. “Maar data verzamelen en analyseren kost geld”, zegt Raeymaekers. “Onze winkeldirecteurs peilen actief naar wat klanten willen. We merken zelf wel welke producten snel de deur uit gaan en welke niet.”