Prijzenslag in IT-outsourcing

100 miljard dollar. Dat is de waarde van de outsourcingcontracten die de komende twee jaar zullen worden heronderhandeld. Ook Belgische outsourcers voelen de prijzendruk.

 
Laten we eerst met het goede nieuws beginnen: de Belgische markt voor IT-outsourcing groeit. “Jaarlijks komt er tussen 1 à 3 procent bij aan omzet, verdeeld over de diverse onderdelen van IT-outsourcing”, stelt Ronny De Goedt, CEO van Getronics in België en Luxemburg.
 
Deze conclusie haalt De Goedt uit het recent onderzoek van Whitelane Research voor de Belgische markt. Het rapport spreekt over ruim 80 procent van de Belgische bedrijven die aangeven dat ze volgend jaar evenveel of meer gaan uitbesteden qua IT. Een kleine meerderheid van de Belgische bedrijven besteedt minder dan de helft van zijn IT-budget aan IT-outsourcing.
 
Ook een ander onderzoek van KPMG, wereldwijd maar ook in België, bevestigt dat de huidige IT-outsourcing-industrie zich in een stroomversnelling bevindt. Er duiken bovendien steeds meer innovatieve en flexibele gespecialiseerde IT-service providers op. Voor de klanten wordt IT-uitbesteding steeds complexer en niet meer het exclusieve domein van de CIO of IT-manager.
 

Prijzenslag

 
Outsourcing groeit dus, maar toch gebeurt dit onder een behoorlijke prijzendruk. Het was de Amerikaanse Information Services Group (ISG) die onlangs tot de conclusie kwam: de wereldwijde IT-sector ondergaat de grootste prijzenslag sinds 15 jaar.
Vooral de bekende Indiase providers, wiens aanbod altijd was gebaseerd op kostenbesparing door de goedkopere arbeidskrachten in hun thuismarkt, hebben er mee af te rekenen.  Maar de neerwaartse spiraal beïnvloedt ook de multinational outsourcers. De komende 24 maanden gaan heel wat bedrijven hun outsourcingcontract heronderhandelen. Goed voor een wereldwijde waarde van 100 miljard dollar.
 

Divers

 
Niet overal is de prijzenslag even groot. In het onderdeel applicaties, voor het ontwikkelen en onderhouden van software, speelt de prijzenslag minder. “Applicaties bevinden zich ook het dichtst bij de business. Het gaat daar ook om het bijsturen van bedrijfsprocessen op niveau van de applicaties”, vertelt Ronny De Goedt van Getronics, dat de komende jaren organisch wil groeien.
 
Andere onderdelen in IT-outsourcing, zoals hosting en datacenter- en netwerkdiensten of het uitrusten van werkplekken, zijn, volgens hem, een stuk meer commodity en dus meer prijsgevoelig.
 
Overigens is de concurrentie, volgens hem, niet enkel bij de Indiase spelers. “Ook internationale partijen zoals Atos, IBM of Capgemini zijn vandaag erg agressief als het op prijszetting aankomt”, stelt De Goedt. Dat heeft gevolgen voor het aanbod naar de markt toe. “Ik kan me niet permitteren om vijf procent meer te vragen. Zelfs enkele procenten erbij moet ik goed argumenteren.”
 
Maar vergis u niet: de markt voor IT-outsourcing is erg divers. Niet alleen qua domein, maar ook qua regio. Sommige spelers zijn wereldwijd actief, andere eerder lokaal, zoals Realdolmen en Cegeka. Al is schaalvergroting ook voor hen aan de orde. “Wij bieden internationale IT-diensten, als softwareontwikkeling, ERP, remote managed services, service desk en consulting waarop alle klanten een beroep kunnen doen”, vertelt Christoph Neut, Chief Commercial Officer van Cegeka, dat zijn omzet vorig jaar met 17 procent zag toenemen, ook al was dat voor de helft hiervan dankzij overnames. “We zullen deze diensten stapsgewijs uitbouwen over heel Europa.”
 

Drijfveer

 
Kostenbesparing was altijd een van de grote drijfveren in outsourcing. Al is dat niet de enige. In het onderzoek van Whitelane Research voor de Belgische markt is kostenbesparing voor het eerst in drie jaar niet langer de hoofdreden reden voor outsourcing. Dat is nu de focus op de kernactiviteit. Ook de beschikbaarheid van geschikte resources en kwaliteit staan bovenaan de lijst.
 
Toch is kostenbesparing nooit ver weg. “Wij zelf doen niet aan outsourcing om kosten te besparen, maar om kosten te vermijden”, vertelt Erwin Verstraelen, CIO van Aveve. Het bedrijf reorganiseerde onlangs zijn datacenters, en de hele IT-afdeling via een sourcing-deal met HP. Maar naast kostenefficiëntie waren er voor Aveve nog andere drijfveren van tel. “Eenvoud, stabiliteit, transparantie en innovatie stonden hierbij voorop”, stelt Verstraelen. Ook andere troeven zoals de overgang naar OPEX, consolidatie en een algemene technology refresh speelden mee.
 

Cloud

 
Eén belangrijke factor in de IT-outsourcingmarkt is natuurlijk cloud computing. Hierdoor komen nieuwe partijen zoals Microsoft, Google of Amazon in het vaarwater van outsourcingpartijen.
 
Al lijkt de concurrentie uit die hoek nog te moeten beginnen. Uit het  onderzoek van KPMG blijkt dat 60 procent van de organisaties slechts beperkt (minder dan 10 procent van de IT-budgetten) inzetten op cloud-diensten.
 

 
Vooral risico’s in verband met datalocatie, veiligheid en privacy, de bezorgdheid over regelgeving en compliance en de moeilijkheid om cloud-diensten te integreren met bestaande IT-systemen, houdt veel bedrijven nog tegen. “De bezorgdheid is begrijpelijk”, vindt Paul Olieman, directeur KPMG IT-Advisory. “Maar men mag daar ook niet in overdrijven: cloud-toepassingen kunnen net zo veilig zijn als andere sourcing-oplossingen”, stelt hij.
 
Bedrijven moeten, volgens hem, de risico’s, voor- en nadelen goed tegen elkaar afwegen. “We zien dat organisaties soms besluiten nog niet in te zetten op cloud zonder de juiste feiten te kennen. Hierdoor benadelen ze mogelijk zichzelf op het vlak van innovatie”, besluit Olieman.

applicationbusinesscloudintegrationitit professionalitprofessionaloutsourcingservicesworkplace

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken