Sage-CEO: “De toekomst van business software zit in samenwerking”
Zijn eerste wapenfeit bij zijn aanstelling als Sage CEO was het schrappen van de geplande branding campagne. Maar misschien nog belangrijker en nog meer symbolisch was het afvoeren van de privéjets. “Een duidelijk signaal naar onze medewerkers”, oppert Kelly. “We moeten onze medewerkers nog meer met mekaar laten connecteren. Dit bedrijf werkt als een mediocratie, niet puur hiërarchisch.”
De software-industrie staat voor ingrijpende veranderingen. Wat zijn de grootste uitdagingen voor hen, en voor Sage in het bijzonder?
“Ik denk vooral aan het gehalte en snelheid in digital disruption. Tien jaar geleden werkte ik met een Nokia, vandaag heb ik vier toestellen die constant met het internet zijn geconnecteerd. Zaakvoerders en managers van bedrijven en kmo’s onze doelgroep, kunnen hun bedrijf leiden vanuit de palm van hun hand.”
KMO’s zijn vaak met hun business bezig, en heben geen IT-afdeling. Staan die nieuwe ontwikkelingen dan niet verder van hen af?
“De consument bepaalt wat er gebeurt in IT. En dan komt het toch bij de bedrijven terecht. Een nieuwe toepassing Sage Live, als realtime business tool die we samen met Salesforce hebben gelanceerd, is eigenlijk ontwikkeld als consumententoepassing. We zijn vandaag geen slaaf meer van technologie, zoals ooit was. De rollen zijn omgekeerd: technologie staat ten dienste van ons.”
Hoe ziet u het softwaremodel evolueren? Alles als dienst in de cloud?
“Er zal zeker een verdere transistie zijn naar de cloud. Al gaat die in sommige landen, zoals in Duitsland en België misschien wat trager. Recent onderzoek wees bijvoorbeeld uit de 85 procent van de accounting toepassingen bij kmo’s gewoon op kantoor, on premise, staan. Security speelt hier ook zeker in mee, net als bedrijven hun eigen data niet willen loslaten.
Het model is dan sowieso hybrid: public, private en toch nog altijd on premise?
“Dat denk ik wel. Bedrijven willen de keuze kunnen behouden en ze willen niet in een bepaalde hoek worden geduwd. Wij proberen hier een antwoord op te geven. Enerzijds met onze klassieke boekhoudpakketten, anderzijds met een revolutionaire clouddienst als Sage Live.”
Is Sage Live wat volgens u de toekomst van bedrijfssoftware moet zijn?
“Sage Live bevat inderdaad elementen van wat software in de 21e eeuw moet zijn. Het is realtime, dus je ziet als klant de situatie op het moment zelf. Het is inderdaad in de cloud, medewerkers kunnen er makkelijk samen aan werken, gebruiken het vanuit mobiele toepassingen en hebben inzicht in sociale netwerken. Het is een online bedrijfstool. Een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een herstelbedrijf, kan van op de werf er in terecht, zonder ’s avonds laat nog de administratie te moeten doen.”
Wat ook impliceert dat u het als softwarebedrijf uit handen geeft, want de dienst draait op het platform van Salesforce.com, overigens een bedrijf waar overnamegeruchten rond circuleren? Bovendien heeft u uw eigen CRM-oplossing.
“Zoals ik al zei: klanten willen keuze. Onze eigen benadering voor CRM zit eerder in de lijn van de traditionele on premise software, terwijl Salesforce hun eigen cloudplatform gebruikt. Salesforce omschreef Sage Live op hun jongste conferentie een van de belangrijkste partnerships die het bedrijf heeft lopen. De toekomst van software zit toch ook voor een flink stuk in samenwerking, waar dit een goed voorbeeld van is. Samenwerking met andere IT-bedrijven, maar de software zelf zal er nog meer voor zorgen dat bedrijven en mensen beter gaan samenwerken.”
Terug even naar ERP. Ook al wil u komaf maken met de term. De markt bestaat nog steeds en is erg relevant voor bedrijven?
“Ja, maar als het om toepassingen gaat die snel geïmplementeerd kunnen worden en dus snel meerwaarde opleveren. Onze benchmark is 1 tot 2 maanden. Daar streven we naartoe. Geen drie jaar.”
Dat kan u toch ook maar mee realiseren omdat u veel meer gebruik maakt van standaardcomponenten, in tegenstelling tot de sommige andere ERP-leveranciers?
“Dat klopt. Wij mikken op bedrijven tot vijfhonderd medewerkers. Ook al pinnen we ons niet vast op aantallen. Maar los hiervan, blijft de bevinding dezelfde. Jarenlange ERP-implementaties zijn niet meer van deze tijd. Eigenlijk zijn ze vandaag behoorlijk waanzinnig. Cruciaal is dat je de complexiteit weghaalt en dat klanten vat krijgen op hun eigen project en het snel resultaat zien opleveren. Dat past ook in het huidige tijdsbeeld.”