Nieuws

Zo laat je consumenten je producten aanbevelen op sociale media

Mond-aan-mondreclame gebeurt in deze digitale tijden voor een groot deel op sociale media. Wil u mensen positief over uw product laten praten? We lijsten enkele belangrijke tips op.

 
De beste reclame voor uw product is nog altijd de positieve reactie van een gebruiker zelf. Studies hebben uitgewezen dat, om een persoon over te halen om iets nieuws uit te proberen of te kopen, een persoonlijke aanbeveling door iemand die ze kennen steeds de meeste kans heeft. En dankzij sociale media is het veel gemakkelijker om dat soort aanbevelingen te genereren.

Ken uw platform

Maar hoe laat u mensen praten over uw product en, nog belangrijker, positief praten? Allereerst moet u goed weten met welke media u werkt en wat hun reputatie is bij gebruikers. Zo schept u de vertrouwensband die nodig is om consumenten over te halen een positieve reactie achter te laten.
 
Denk daarbij bijvoorbeeld aan het feit dat 70 procent van de gebruikers een bericht op Facebook vertrouwt, terwijl hetzelfde bericht op andere platformen veel minder effectief kan zijn. In die context zijn Youtube en Pinterest wat dat betreft de grootste stijgers in het scheppen van een vertrouwensband.

De beste plaats

Onderzoek wijst uit dat consumenten vaak eerder op Facebook informatie zoeken over nieuwe producten dan de website van het merk zelf. Reviews of aanbevelingen hebben op dat platform dus veel meer reikwijdte. Moedig uw klanten daarom ook aan om op die media een aanbeveling te doen. Als u een vertrouwensband hebt opgebouwd kan u dat doen door het gewoon te vragen, maar u kan er ook een beloningsprogramma aan vastkoppelen.
 
Dat hoeft niet te betekenen dat u uw eigen website moet negeren. Ook al zullen initieel mensen eerder naar sociale media grijpen, als ze meer gedetailleerde informatie willen over een product dan komen ze alsnog op de bedrijfswebsite terecht. Het loont dus ook om hier het voor bezoekers mogelijk te maken een aanbeveling achter te laten.

Ken uw klant

Maar hoe overtuigt u nu consumenten om een positieve reactie over uw product te schrijven? Op zich zijn sociale mediagebruikers al geneigd om hun mening over een merk met hun contacten te delen: zo postten ongeveer 60 procent van de Facebookgebruikers al eens iets over hun ervaring met een product. Daar kan u de volgende inzichten aan koppelen:
 
– 90 procent gaat tot schrijven over na een positieve indruk van een merk.
 
– Bijna 80 procent een aanbeveling doet nadat ze gratis sample of product ontvingen.
 
– 70 procent zet zich aan een review na een slechte ervaring.
 
Houd steeds een cross-mediale strategie bij de hand als u uw aantal (positieve) reviews wil vergroten. Ga na hoe kanalen elkaar kunnen versterken en wie er precies reacties publiceert. Even kijken hoe de concurrentie het aanpakt, is zeker niet uit den boze. Webshops als Bol.com en Coolblue zijn perfecte voorbeelden van bedrijven die er in slagen om hun klanten over te halen een nuttige reactie te schrijven.
 
Op 6 november organiseren Smart Business en ZDNet een gratis training over het efficiënt gebruik van Facebook & Twitter door bedrijven. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

businessmarketingsociale mediatips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen