Nieuws

3 lessen voor beginnende Kickstarter-projecten

In de wereld van crowdfunding draait alles rond vertrouwen. De bedenkers van CoalBit ondervonden dit aan den lijven en geven mee wat ze eruit leerden.

 
Wie een project opstart, heeft enkele verschillende mogelijkheden om de financiering rond te krijgen. Je kan naar de bank gaan, je kan vrienden en familieleden aanspreken, of je spreekt meteen een heel publiek aan. Crowdfundingwebsites als Indiegogo en Kickstarter zijn recent heel populair geworden door dit principe.
 
Dergelijke platformen zijn echter volledig afhankelijk van een wederzijds vertrouwen tussen vraag en aanbod. Bij Kickstarter gingen in het recente verleden enkele projecten overkop die er nochtans erg veelbelovend uitzagen, terwijl een terugbetaling van het steungeld niet meteen vanzelfsprekend blijkt te zijn. Kickstarter zegt daarrond simpelweg: los het op met de projectleiders. Indiegogo is op dat vlak nog onbetrouwbaarder en hangt er ondertussen een zweem van oplichting rond vele van de aanwezige projecten.
 
Ook CoalBit, die een sleutelhanger/bluetooth-gadget-dat-je-sleutels-kan-vinden/powerbank op de markt willen brengen, ondervond hoe wantrouwig zowel Kickstarter als zijn publiek geworden zijn. Nadat ze hun project hadden gepubliceerd, kregen ze de vraag om een video te maken die alle functies onversneden in beeld brengt, zonder enige vorm van videobewerking. Uit het hele verhaal leerden Matiss Stepins en co de volgende drie lessen.

1: Crowdfunding is hengelen naar vertrouwen

Het eerste dat door Matiss’ hoofd ging toen hij de mail las, was dat Kickstarter hem en zijn team niet vertrouwde. Tegelijkertijd bekroop hem het gevoel dat de video van het product wel eens kon gaan bepalen of hun product op de markt zou komen of niet. Ze wisten er toch een positieve draai en te geven en zagen de video als het bewijs dat ze wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn. Uiteindelijk beseffen ze dat dergelijke maatregelen nodig zijn het vertrouwen te behouden, in een digitale wereld die bol staat van oplichterij.

2: Beloof enkel wat je kan en niet wat je wilt

Vele Kickstarterprojecten vergalopperen zich als het aankomt op wat ze kunnen leveren. Zo was er bijvoorbeeld de Zano-drone die een hele rist indrukwekkende features beloofde. Uiteindelijk kon het ding zelfs maar amper vliegen. Toch waren de bedenkers niet ter kwader trouw, ze overschatten zichzelf gewoon.
 
Het CoalBit-team besefte dat het makkelijker is om veel te beloven en features te blijven toevoegen, dan in de ideeën te snoeien en zich te houden aan het strikt noodzakelijke. Ze zetten hun gedachten op papier en het script voor de vereiste video was in geen tijd geschreven. Ze raden iedereen die het serieus meent dan ook aan dit te doen op eigen initiatief. Wie zeker is van zijn stuk, zal hier immers geen probleem mee ondervinden.

3: Alles gaat altijd volgens plan

Matiss geeft als laatste les mee dat je je nooit mag laten ontmoedigen als iets niet volgens plan gaat. Deadlines zijn belangrijk en vertragingen kunnen frustrerend zijn, maar deadlines zijn ook flexibel. “Veranderingen aan het plan, maken altijd deel uit van het plan”. De les is simpel: verlies nooit de moed, en verlies zeker nooit het plezier en de trots die je uit je project haalt.

businesscoalbitcrowdfundingindiegogokickstarter

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken