ERP-gigant Netsuite zet stap naar Benelux
Vanaf de oprichting in 1998 kan NetSuite zich het eerste bedrijf noemen met één enkel product dat bovendien exclusief als clouddienst wordt aangeboden. Zach Nelson, CEO van het bedrijf, legt uit: “De oprichters van NetSuite baseerden het bedrijfsmodel op twee principes: ze wilden één systeem om een volledig bedrijf te beheren en streefden ernaar om dat product op een geheel nieuwe manier aan te bieden, namelijk via het internet. In die tijd was dat revolutionair.” Zo kwam de gelijknamige ERP-suite NetSuite tot stand. NetSuite veroverde snel de markt, waardoor vandaag wereldwijd meer dan 30.000 bedrijven het platform gebruiken.
Richting mainland
Hoewel NetSuite al sinds 2002 een sterke positie bekleedde in het Verenig Koninkrijk, kondigt het Amerikaanse bedrijf nu ook aan zich te richten op de Benelux. “We willen ons echt engageren in Europa. Uit ons voorafgaand onderzoek bleek dat de Benelux in Europa daarvoor als eerste uit de bus kwam. We hebben er enkele belangrijke, lokale partners en resellers, en we merken dat vooral België meer bereid is om in de cloud te stappen,” zegt Mark Woodhams, EMEA managing director bij NetSuite. Bovendien, gaat hij verder, past het innovatieve, snelgroeiende kmo-ecosysteem in België bij de architectuur van de NetSuite-software dat zich richt op middelgrote bedrijven.
Gelokaliseerde interface
Tot nu toe vertrouwen ongeveer al 350 bedrijven in de Benelux op de systemen van NetSuite. Met het nieuwe NetSuite OneWorld hoopt het bedrijf de markt verder in te palmen. Het ERP-systeem biedt bedrijven de kans om globaal te opereren, terwijl de software toch lokaal oogt. “Als een gebruiker in België inlogt op NetSuite ziet hij het systeem in het Nederlands of Frans, de juiste btw-taks, en prijzen in euro. Een Amerikaan zal de Engelse versie zien, met dollar als valuta. Zo moet je maar één enkel product gebruiken om meer dan vier miljoen gebruikers over de hele wereld te bereiken,” verklaart Zach Nelson. De Belgische variant van NetSuite OneWorld omvat bijvoorbeeld niet alleen de globale valuta, belastingsondersteuning, landspecifieke betaalmethodes en een lokaal ontwikkelingsplatform. Zo kunnen kmo’s een wereldwijde markt betreden en zelfs als kleine speler globaal actief worden.
NetSuite laat bovendien weten dat het een partnerschip aangaat met het Belgische Deloitte Consulting voor de ondersteuning van klanten. In België hapte daarnaast Zembro al toe op de diensten van NetSuite. Zembro boekte succes met een elektronische armband voor ouderen waarmee ze in noodgevallen makkelijk hun familie of andere zorgverleners kunnen contacteren. “Dit is een voorbeeld van een kleine start-up die toch wereldwijd kan opereren. Via het NetSuite-platform kunnen ze met resellers overal ter wereld werken en krijgt hun business model alle ruimte om zich te ontplooien,” aldus Craig Sullivan, Senior Vice President, Enterprise & International Products.