De duurste domeinnaamextensies ter wereld
Omdat zo’n extensie belangrijk is voor je webshop of website, kan dat aardig wat geld opbrengen. Bovendien zijn de conventionele extensies, zoals .com, zo goed als verzadigd en zullen handelaar steeds meer voor de nieuwe opties, zoals .top of .club kiezen. Daarom wordt het kopen van een nieuwe gTLD steeds interessanter.
Dat dat zich ook vertaalt naar de prijs, toont Domeinnaam.tips aan. De site stelde een overzicht op van de duurste, nieuwe gTLD’s ter wereld.
Nummer één
De ultieme extensie in e-commerce, .shop, staat met stip op nummer één. De extensie werd maar liefst voor 41,5 miljoen dollar gekocht door GMO Registry, een Japanse registrar die het onder andere op moest nemen tegen Amazon en Google. Het is nog niet mogelijk om de extensie te registreren, laat Domeinnaam.tips weten, maar er zullen alvast geen restricties worden opgedrongen op toekomstige registraties.
Dat .shop gaat lopen met het goud is niet vreemd. Bijna elke webshop kan baten bij de extensie, en dat zal in de nabije toekomst niet veranderen: denk aan de webwinkeliers, maar ook aan eigenaars van een fysieke winkel die een kleine online omgeving oprichten. Met andere woorden is het een domeinnaamextensie die niet snel zijn waarde zal verliezen.
Privédomein
Op de zesde plaats staat .buy, waar Amazon 4,58 miljoen dollars voor neertelde. Het bedrijf breidde zijn verzameling domeinnaamextensie de afgelopen maanden flink uit met onder andere ook .book, .bot, .fast, .joy, .read en .smile. In tegenstelling tot de koper van .shop, is Amazon helaas wel van plan die extensies gesloten te houden voor het grote publiek. Zo kan de naam niet zomaar geregistreerd worden: Amazon kan te allen tijde beslissen wie in aanmerking komt, en wie niet.
Andere vernoemenswaardige domeinnaamextensies zijn .app, die op de tweede plaats strandde, .baby, en .vip. De volledige top tien vind je hier.